Hasznos tanácsok

• Téli vs. nyári abroncsok

• Négyévszakos abroncsok

• Terepjáróra kell-e téligumi?

• Téli gumiabroncsok mérete

• Mintázatok főbb típusai

• Mikor kell cserélni a gumikat?

• Két abroncs cseréje

• Kerekek áthelyezése

• Kerékcsavarok meghúzása

• Levegőnyomás ellenőrzése

• Gumiabroncsok tárolása

• Gumiabroncsok karbantartása

• Váltóméretek



Téli gumiabroncsok mérete

Gyakran felmerülő kérdés, hogy télen milyen méretű abroncsokat célszerű felszerelni. Általános vélekedés szerint ajánlott a nyári abroncsoknál egy mérettel keskenyebb gumiabroncsok felszerelése. Ez néhány kiegészítéssel élve igaz. Télen általában takarított, jellemzően latyakos utakon közlekedünk, ilyen útviszonyok mellett valóban jobb a keskenyebb abroncsok felszerelése, mert a keskenyebb méretből eredő nagyobb felületi nyomás miatt az abroncs könnyebben kidolgozza maga alól a nedvességet, latyakot. Azt azonban tudni kell, hogy száraz úton a szélesebb abroncsoknak mindenképpen jobb a tapadása. Továbbá, ha valaki pl. síelni jár az autóval, ahol gyakran találkozni kevésbé takarított utakkal, letaposott hóval, ott szintén a szélesebb abroncs előnyös, mivel kevésbé ássa el az autó magát, ill. a szélesebb futófelületnek köszönhetően jobb a vonó- és fékezőerő átvitele.
Az eredetitől eltérő méretekről minden esetben tájékozódjon az autó kézikönyvében, vagy kérje ügyfélszolgálatunk segítségét!


Mintázatok főbb típusai

A gumiabroncsok mintázata három nagy csoportba sorolható: kötetlen forgásirányú, forgásirányos és aszimmetrikus mintázatok.
Kötetlen forgásirányú, nem aszimmetrikus (bármilyen menetirányba felszerelhető) abroncsok ma már csak jórészt a kis- és alsó közép kategóriás autók abroncsméretei között fordulnak elő. Ezek elsősorban visszafogott vezetési stílushoz alkalmasak, nagyobb teljesítményű autókhoz, sportos vezetéshez nem ajánljuk. Téli szgk. abroncsok között a neves gyártók választékában szinte nem is találni ilyen mintázatokat.
A gumiabroncsok fejlődésének következő állomása a forgásirányos abroncsok megjelenése volt. Mivel a gumiabroncsok élettartamuk során jellemzően egy irányba forognak, a mérnökök érthető módon igyekeztek erre az egy forgásirányra specializálni a mintázatukat. Ezek az abroncsok V alakú mintájukról ismerhetők fel, amelynek köszönhetően könnyebben kivezetik maguk alól a vizet, ezáltal nedves útfelületen jobb tapadást biztosítanak. A téli abroncsok túlnyomó része pont emiatt forgásirányos, mivel a téli latyakos utakon jobb teljesítményt tudnak nyújtani. A korábbi forgásirányos mintázatok jellemzője volt az átlós irányba futó, vízelvezetést biztosító széles mintaárkok miatti fokozott fűrészfogas kopás, mely a kopás mértékével arányosan egyre nagyobb gördülési zajt eredményezett. A mai abroncsoknál ezt a jelenséget a bal- és jobboldali mintaelemek egymáshoz képest eltolásával, ill. váltakozó méretével jelentős mértékben sikerült csökkenteni. Forgásirányukra különösen oda kell figyelni, mivel ellenkező irányban felszerelve életveszélyes helyzetet teremthetnek!
A mai legkorszerűbb abroncsok az aszimmetrikus mintázatok, a prémium kategóriás gyártók legújabb fejlesztései között szinte csak ilyeneket találni. Elsőként a sportos, nagy teljesítményű abroncsok között jelentek meg, de ma már a prémium kategóriás gyártóknál az alsó- és középosztályos autók méreteiben is elérhetőek. Ezeknél az abroncsoknál első felszereléskor nem a forgásirányra, hanem a mintázat külső-belső oldalára kell ügyelni. A mintázaton hosszában végigfutó mintacsíkok a jobb egyenesfutást, a külső vállrészen elhelyezett nagyobb mintaelemek pedig a jobb kanyarstabilitást hivatottak biztosítani. Különösen téli abroncsoknál, akár három-négy különböző típusú, lamellázottságú mintaelem is található egy abroncson, amellyel a gyártók a különböző útviszonyok teremtette helyzetekre igyekeznek kompromisszumos megoldást találni. Jogosan merül fel a kérdés a forgásirányos mintázatok tulajdonságainak ismeretében, hogy mi történik a vízelvezetéssel. Ennél a típusnál a hosszában végigfutó három-négy, szélesebb abroncsoknál akár több mintaárok biztosítja a vízelvezetést, ahova a mintaelemek kiszorítják maguk alól a vizet.
Ritkaság, de meg kell említeni a forgásirányos, aszimmetrikus mintázatokat, melyek kimondottan nagy teljesítményű autókhoz készülnek, ezekből értelemszerűen létezik külön jobbos-balos mintázat. Ez egy átmenet volt az előző két típus között, de vélhetően a nagyobb gyártási költségek miatt (egy autóra kétféle mintázatot kell gyártani) ma már nem is nagyon találkozni velük.
Mindhárom mintázatra igaz, hogy - bár a gumiabroncs nem tartalmaz mozgó alkatrészt - ha egyszer egy forgásirányba felszerelték, utána már nem ajánlott a gumiabroncsot megfordítani, mivel szövetszerkezete úgymond beáll egy meghatározott irányba.

© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!