Hírek > Stílus és dizájn: az autógumi mintázatok kiléptek a tiszta funkcionalitás világából

Azzal még a kezdő autótulajdonosok is tisztában vannak, hogy a gumi futófelületét különböző mélységű hosszanti, valamint oldalirányú csatornák és árkok tagolják. Ezek a mintázatok azonban természetesen többek, mint egyszerű vizuális effektek.

Az abroncs futófelületén található bemélyedéseknek elsősorban funkcionális szerepe van, bár tény, hogy annak összképe is hatással lehet vásárláskor az autógumi választás kimenetelére.

Hiszen kinek ne tetszene jobban egy sportosabb, szélesebb abroncs az "unalmas", hétköznapi autóguminál?

Az abroncsok kinézete tehát legalább olyan mértékben befolyásolhatja az eladási statisztikát, mint a gumik egyedi menetteljesítménybeli jellemzői, bár tény, hogy az utóbbiakkal egy-egy tetszetősebb mintázat esetén sem árt tisztában lenni.

Praktikus funkció és tetszetős dizájn találkozása az autógumik futófelületén

Ahány autós, annyi vezetési stílus és ahány ország, annyiféle terep. Azonban gépjármű típustól függetlenül egyaránt elvárás, hogy a mindennapok során használt autógumik biztonságosan, költséghatékonyan, ugyanakkor minél kevesebb zajjal funkcionáljanak, lehetőleg minden időjárási körülmény között.

Habár egy jó gumiabroncs futásteljesítményét a gyártástechnológia precizitása és a gumikeverék minősége is jelentősen befolyásolja, most mi az alábbi felosztással mégis inkább a legkézzelfoghatóbb, legszembeötlőbb tulajdonságokkal foglalkozunk, a mintázatokkal.

Gumiabroncsok jellemzői, csatornázottság (árkok aránya) szerint

A gumimintázatok terén igyekszünk azzal segíteni, hogy feltárjuk az egyes mintázatok és az annak megfelelő abroncstulajdonságok összefüggéseit. Így akár extrém időjárási körülmények között is Ön mindig a megfelelő futófelületű gumit választva, biztonsággal autózhat.

Általános, országúti viszonyok között az árkok aránya max. 30-40%

Általános, országúti viszonyok között az árkok aránya max. 30-40%A 30-40%-os árokaránnyal rendelkező, általános autógumikat elsősorban személygépjárműveken láthatunk viszont. Az ilyen csatornázottsági arányokkal rendelkező, többnyire simább, telítettebb felületű abroncsok fő általános jellemzői a jobb tapadás általi jó úttartás, biztonságosabb menetstabilitás, megnövelt futásteljesítmény valamint jobb fékezési és gyorsulási hatékonyság.

Az esetlegesen szélesebb hosszirányú borda-blokkok és árkok nem csak az iránytartásban, de az alacsonyabb gördülési ellenállásban is nagy szerepet játszanak. Menettulajdonságai miatt a gyártók ezt a típust főleg a sportosabb személyautók számára ajánlják, általános felhasználásra.

Az alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkező, viszonylag telítettebb felületű abroncsok ráadásul üzemanyag-takarékosság, kopásállóság és tartósság terén is rendre jól szerepelnek.

Országúton valamint terepen vegyesen használt autógumiknál, terepjáróabroncsoknál a csatornázottság

Országúton valamint terepen vegyesen használt autógumiknál, terepjáróabroncsoknál a csatornázottságAz országúton és terepen vegyesen használt autógumik, terepjáróabroncsok elsősorban a 4x4-es meghajtású személygépkocsik, terepjárók és SUV-ok számára készültek. Ezeken az autógumikon a keresztirányú bordák száraz és csapadékos időben elsősorban a kapaszkodásban, míg a „vállon” elhelyezkedő bordák a kanyarstabilitásban játszanak nagy szerepet.

A külső kapaszkodó-élek, borda-lamellák pedig téli útviszonyok között hatékonyak, ugyanis növelik a tapadásért felelős felület méretét.

A hosszanti és oldalirányú csatornázottságú, valamint a V-bordamintázatú abroncsok többnyire jobb vízelvezetést biztosító esőgumik. A V profil amellett, hogy a hatékonyabb vízelvezetési képességével csökkenti az aquaplaning kialakulás kockázatát, akár nagy sebességnél, autópályán, vagy sáros, latyakos útviszonyok esetén is jó iránytartást és rövidebb fékutat képes biztosítani.

Rossz utakon, építőipari gépekhez használatos és traktorgumiknál 75-80%

Rossz utakon, építőipari gépekhez használatos és traktorgumiknál 75-80%A kifejezetten offroad és ipari felhasználásra készült, jórészt telítetlen futófelületű, erőteljes és mély keresztirányú, oldalfalon is futó bordázattal ellátott gumiabroncsok a legkülönbözőbb időjárási és legrosszabb terepviszonyok között is hatékonyan képesek megkapaszkodni, így elsősorban az ilyen viszonyokra tervezett gépjárművek (egyes offroad terepjáró típusok, építőipari munkagépek, tehergépjárművek, traktorok) abroncstípusai rendelkeznek ilyen arányú barázdáltsággal.

Tehát minél kevésbé telített egy abroncs mintázata, annál inkább alkalmas a nehezebb terepen való munkára.

Az aszimmetrikus típusú gumiabroncsok meghódították az utakat

Az aszimmetrikus típusú gumiabroncsok meghódították az utakatLétezik az autógumiknak egy mára már teret hódító új generációja is, amelyet bár elsősorban a kiemelten nagyobb sebességre képes sport és személyautókra fejlesztettek ki, azonban az aszimmetrikus abroncsok közép és felsőkategóriás személygépjárműveken valamint az abroncs-teszteken (ADAC, AutoBild, ACE, Auto2) aratott sikere miatt a már kis méretekben is gyakoriak.

A többnyire szélesebb profilméretű, aszimmetrikus abroncsok futófelületének eltérő külső és belső mintázata még extrém kanyarodás esetén is nagyfokú stabilitást képes biztosítani.

Mivel a külső és belső futófelület terhelése kanyarodás során eltérő, így a jelentősebb igénybevételt kapó külső részt erőteljes, nagy blokkokkal stabilizálták. Amíg a középen futó, hosszanti mintaelemek a hatékony erőátvitelt és a megbízhatóan precíz irányíthatóság melletti kiemelt egyenes futási jellemzőket adják, addig a belső rész íves, keresztárkai pedig az esetleges vízelvezetésért felelnek.

Már meglévő gépjármű futóművére történő abroncsvásárlás esetén célszerű a bőséges abroncs-kínálat és a nagy árkülönbségek miatt az általános abroncstulajdonságokon (átmérő, szélesség, magasság, stb.) túl, az igényelt abroncstípus (téli/nyári/4évszakos) és az attól elvárt maximális teljesítmény (gazdaságosság, biztonság, komfort) tükrében dönteni.


©,2011 gumidirekt.hu
Minden jog fenntartva!