Hírek > ADAC nyárigumi teszt 2016

Az ADAC 2016-os nyári gumi tesztje

Az ADAC, vagyis a német autóklub minden egyes évben ráparancsol legjobb szakembereire, hogy azok pattanjanak autóba, és teszteljék le a legjobb téli vagy nyári gumit. Nem volt ez másként idén februárban sem…


A jó idő és a bikiniszezon közeledtével értelemszerűen most a nyári gumik következtek, ha már tavaly ősszel olyan alaposan körbejárták a téli abroncsok teljesítményét.

Bár megdöbbentő dolgokat nem tudtunk meg akkor sem, hiszen mint ismeretes, 2015 őszén is bebizonyosodott, hogy a gyenge téli gumik a vízen buknak el. És ahogy láthatjuk majd, a nyáriak is.

Érdemes azért még megemlíteni, hogy télen a 165/70 R14-es kategóriában kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően dobogós lett a Goodyear Ultragrip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop Winter Response 2, a 205/55 R16 H esetében pedig a Continental WinterContact TS850-et és a Yokohama W.drive V905-öt dicsérték meg igazán.

Summer Jam

Nem véletlen, hogy a legtöbben az német autóklub tesztjeit várjuk, hiszen az ADAC végzi el a legalaposabb vizsgálatokat, és teszi közzé a legrészletesebb eredményeket.

Ezen még az az apró bökkenő sem változtat, hogy pár éve a Sárga Angyal-díjhoz szükséges felmérésben kicsit megkozmetikázták az adatokat: A Golf nyert a szavazók szerint is, csak a német autóklub munkatársai tízszer nagyobb számot jelentettek be.

Ha csak ez a legnagyobb bűnük, mi örömmel böngésszük végig a teszteredményeket. Sőt, nem csak mi, hanem sok millióan szerte a világon.

A patinás gumiteszt népszerűsége pedig nem is akar csökkenni, amit talán betudhatunk annak is, hogy a német autóklubnak van a második legtöbb tagja a világon (az első amerikai után).

A konklúzió 17 millió autótulajdonost szólít meg Németországban, de persze mi, egyszerű "külföldiek" is felkapjuk a fejünket, amikor élesítik a teszteredményeket.

185 és 225

A 2016-os nyárigumi teszt értékelésében nem történt változás, az ADAC a jól bevált receptet alkalmazta most is.

Az öt fontos kritérium hosszú ideje ugyanaz: a száraz és vizes úton való tapadás 40 és 20 százalékot foglal le az egészből, de hangsúlyos a kopás is (20 százalék); majd jönnek a marginális, de nem elhanyagolható szempontok, így a fogyasztás és a zaj a maga 10-10 százalékával.

A vizes úton való tapadás nem véletlenül kap ekkora szerepet, hiszen száraz úton egy közepes minőséggel is vígan elkocsikázhatnánk, viszont ha leesik az a bizonyos zuhé, akkor derül ki igazán, ki a legény a gáton.

A pontozáskor a 0,5 a legjobb, míg az 5,5 a legrosszabb; az elsőt senki nem érte el, viszont 5,5-ból volt szégyenpados abroncsunk. A végeredmény a fenti súlyozással jön ki, vagyis egy rossz vizes úton nyújtott teljesítmény miatt még akkor se boldogulhat meg az adott abroncs, ha a többi mutatója kiváló.

Az idei nyárra készülve az ADAC a 185/65 R15-ös és a 225/45 R17-es kategóriát vizsgálta meg, és összesen 32 nyári abroncstípust szereltek fel a tesztautóra. Nézzük, milyen eredménnyel.

185/65 R15

A kicsik, ugyebár, vagyis a kis-közepes autókra való méret, ahol tavaly egy holtversenynek köszönhetően a Continental PremiumContact 5, a Goodyear EfficientGrip Performance és a Nokian Line örülhetett.


A hármas közül a mosoly egyedül a Continental PremiumContact 5 mesterembereinek nem fagyott le arcáról, mivel a dobogót illetően igencsak komoly változás történt a tavaly tapasztaltakhoz képest.

A harmadik helyre ugyanis a Dunlop Sport BluResponse került (4. volt tavaly), a Continental PremiumContact 5 pedig az ezüstérmet csípte el, amit a 2015-ös aranyéremmel együtt aposztrofálhatunk egy combos, szép teljesítménynek.

A győztes a Vredestein Sportrac 5 lett, és jól látható, hogy a típus a nedves úton elért kiváló eredményének köszönheti elsőbbségét, hiszen a legjobb osztályzatot a többiekhez képest csak ebben a kritériumban tudta megszerezni. Száraz úton a Continental, zaj terén az Infinity EcoSis, kopásban és fogyasztásban pedig a Michelin Energy Saver+ is megelőzte.

Jó osztályzatot kapott még a Goodyear EfficientGrip Performance, a Hankook Kinergy ECO K425, a Nokian Line és a Kumho Ecowing ES01 KH27.

Az ajánlott kategóriába került a Sava Intensa HP, az Infinity EcoSis, Michelin Energy Saver+, a Barum Brillantis 2, a Bridgestone Turanza T001, a Nexen Nblue HD plus és a Semperit Comfort-Life 2. Jól látható, hogy a Michelin két elsőbbséggel se tudott bekerülni az élmezőnybe, hiszen nedves úton csak a 10. legjobbra volt képes.

Feltételekkel ajánlott a Naknang Green-Sport Eco, ami sokat fogyaszt és nem túl magabiztos nedves úton. A korábban már említett szégyenpados pedig a GT Radial Champiro VP1 lett, ami 5,5-ös osztályzatot kapott nedves úton, és szárazon is legrosszabb lett. Nem sokat jelent ezek mellett a tény, hogy a kopása és a fogyasztása korrekt.

225/45 R17

A nagyobb kategória eredményét nehéz összehasonlítani a tavalyival, hiszen amíg 2015-ben a középkategóriás 205-ösöket, addig idén a 225-ösöket (vagyis a 17 colosokat) vizsgálták meg.

És volt is min meglepődni...


Az még csak hagyján, hogy a Continental bezsebelte az első helyért járó elismeréseket a ContiSportContact 5-tel, de hogy a második egy szinte ismeretlen abroncs, az ESA-Tecar Spirit 5 UHP legyen, arra nem sokan számítottak.

Talán maga a gyártó is csak reménykedett, pedig az elért eredmény valóban szép, és büszkeségre ad okot. Az ESA-Tecar gumija üzemanyag-fogyasztás terén a legjobb lett az egész mezőnyben (1,3), és a többi kategóriában is erős közepest nyújtott. Megbízható száraz és nedves úton, valamint komfortos és megfelelő a kopása is.

Holtversenyben lett harmadik a Pirelli P Zero (ő is 2,2-es összpontszámot kapott), és csak picivel maradt le a dobogóról a Vredestein Ultrac Vorti.

Ajánlott a Hankook K117 Ventus S1 evo2, a Sava Intensa UHP, a Nokian zLine, a Yokohama Advan Sport V105, az Uniroyal RainSport 3, a Michelin Pilot Sport 3, a Toyo Proxes T1 Sport, a Firestone Firehawk SZ90, a Fulda SportControl, a Semperit Speed-Life 2 és a GT Radial Champiro HPY.

Utóbbi legalább ebben a kategóriában javított valamennyit szégyenteljes 185-ös teljesítményén. Feltételekkel ajánlott a Maxxis Victra VS01, ami igencsak lemaradva (3,8-as osztályzattal) lett utolsó.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!