Hírek > ADAC nyárigumi teszt 2012

...és a végén mindig a németek nyernek!

Idén - a korábbi évekkel ellentétben - már 3 méretet szemeltek ki tesztelésre az ADAC szakemberei. A megszokott személy abroncsokon (165/70R14 és 205/55R16) kívül az egyre népszerűbb kis SUV kategória 215/65R16-os nyárigumi méretét is bevették a tesztbe. Összesen 37 különböző nyárigumit nyúztak-koptattak hosszú kilométereken keresztül, számoltak-átlagoltak és kijött az az eredmény, amiről (visszatekintve az előző téli tesztre is) egyből Gary Linkeker angol válogatott focista elhíresült mondása jutott eszünkbe: "... a focit 22 ember játssza és a végén mindig a németek nyernek". Történt ugyanis, hogy mindhárom méretben a Continental nyert, ráadásul a két kisebb méretben az új mintázataival.

Távolmaradók

Sajnos megint nem sikeredett teljesre a mezőny. Bár az újdonságok javát beválogatták (a fent említett két Continental-on kívül újdonság a Bridgestone Turanza T001 és a Yokohama BluEarth mintája) de az ősszel már nagy csinadrattával beharangott Michelin Primacy 3 kimaradt, ugyanis még nem elérhető a tesztelt méretekben. Szintén hiányzik a Kleber, de a SUV kategóriában sem merítettek túl nagyot. Ha már a Michelin háza táján járunk, kíváncsiak lennénk az elmúlt években személy abroncs vonalon egyre erősődő BF Goodrich-ra is. De szintén kimaradtak a Falken új típusai, melyek a gyártó állítása szerint feledtetni tudták volna az elmúlt évek fiaskóit. De nézzük milyen eredmények születtek az egyes méretekben.

165/70 R14

Mint fentebb említettük győztesnek kijáró címet a Continental tavaly néhány méretben már bemutatott új mintája, az EcoContact 5 hódította el, mögötte a szokásosnak mondható sorrend két meglepetéssel. A hazánkban nem igazán ismert Apollo negyedik lett, viszont a "jó" minősítést kiharcoló és hazánkban is népszerű Barum Brillantis 2 bizonyítja, hogy az olcsóbb árfekvésben is lehet jó abroncsokat kapni. A Goodyear és a Dunlop sajnos a kis méretekben folytatta az elmúlt év mélyrepülését, ennél sokkal-sokkal többet kellene felmutatniuk. Meglepő a Semperit helyezése, ugyanis tavaly a szomszédos 175/65 R14-es méretben a legjobbak között végzett. Idén valamiért a futásteljesítménye miatt lehúzták, bár egyéb eredményei alapján valószínűleg az élmezőnyben végzett volna. Most is beválogattak a mezőnybe egy kínai nyárigumit, mely 100km/h-nál végzett vészfékezés esetén 20 méterrel hosszabb fékutat produkált a legjobbaknál. Konkrétan, ahol a Pirelli már megállt, az Infinity még 47km/h-val száguldott. Reménykedjünk, hogy egy autópályás konvojban vészfékezve nem ő halad a sor végén.



A számokat elemezgetve megtörni látszik a Michelin futásteljesítmény és üzemanyag-felhasználás terén mutatott hegemóniája. A győztes EcoContact 5 mindkét kritériumban jobbat produkált, igaz kénytelenek voltak kicsit beáldozni a nedves úton mért eredményekből.

205/55 R16

Az előző mérethez hasonlóan itt is a Continental nyert egy szintén új típussal, a PremiumContact 5-tel. Utána a már elvárhetó sorrend, úgy tűnik a Goodyear és a Dunlop nyárigumiknak nagyobb méretekben jön meg ez ereje, be is zsebelték a 2-3. helyet. Jól szerepelt a Bridgestone újdonsága, a Turanza T001, mely vélhetően a korosodó Turanza ER300-at lesz hivatott leváltani. A legjobbak közé befért még a Semperit is, kb. ezt az eredményt vártuk tőle.



A C Formula elnevezésre először mi is furcsán néztünk, de aztán leesett, hogy tulajdonképpen az indiai Ceat-ról van szó. Egyre nyilvánvalóbb, hogy nem lehet egy kalap alá venni a távolkeleti gumiabroncsokat, Indiában igenis tudnak jó gumikat gyártani, lásd az előző méretben a szintén indiai Apollo-t.

215/65 R16

Itt kerül bajba a cikkíró, hogyan fogalmazza meg ugyanazt harmadjára.
1: Continental CrossContact UHP, nem is ragozzuk tovább. Ami a mezőnyt illeti, a sorrend nem meglepő, de azért néhány gyártó (Michelin, Uniroyal, Yokohama) még elfért volna ebben az egyre gyakoribb méretben.



Szerepel a táblázatban egy új kritérium is, mégpedig a nedves füvön végzett teszt. Sajnos nem találtunk semmi konkrétumot arra vonatkozóan, hogy itt pontosan mit mértek, de nem tartjuk valószínűnek, hogy az ezzel a mérettel szerelt autók többségénél (Nissan Qashqai, VW Tiguan, Volvo XC70) ez fontos tényező lenne.

Summa summarum

Az elmúlt tesztekre is visszatekintve egyre jobban körvonalazódik a Continental csoport (Continental, Semperit, Uniroyal, Barum) hegemóniája, melyre sokan egyre gyanakodóbban tekintenek, de mi azért még hiszünk az ADAC elfogulatlanságában. Szembetűnő még, hogy Pirelli az új Cinturato soroztatával (ide tartozik a Scorpion Verde is, mely a Cinturato P7 4x4-es változata) egyre jobban teljesít. A két "nem ajánlott" minősítésű versenyzőn kívül nem igazán születtek elmarasztaló eredmények, "feltételesen ajánlott" minősítést nem is osztottak. Tisztán látszik, hogy napjainkban, amikor a gumiabroncs kiválasztásánál egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a különböző teszt eredmények, a gyártók is igyekeznek felnőni a feladathoz, bár az elméletileg létező "nagyon jó" minősítést még mindig nem osztották ki senkinek. A választásnál nagyon mellényúlni nem lehet, szinte az összes gyártó az árfekvésénak megfelelő teljesítményt hozta. Ha spórolni akarunk, nyugodtan választhatunk az eredménytábla alsóbb régióiból is.

Futásteljesítmény vs. nedves út

Zárszóként egy érdekességre hívnánk fel a figyelmet, mennyire összefügg a futófelület anyagösszetétele és a nedves úton mutatott tulajdonságok. Szemléletes példája a legkisebb méretben sereghajtó Infinity, mely "kemény" keverékével a legjobb futásteljesítményt produkálta, de vizes úton rettenetesen gyenge teljesítményt ért el. Persze a valós kép ennél sokkal árnyaltabb, de a gumiabroncs tervezésben éppen ez a legnagyobb művészet, egymásnak homlokegyenest ellentmondó jellemzőkből kihozni egy jó kompromisszumot.

Végül pedig egy videó a tesztről:


Összehasonlításképpen az elmúlt évek nyárigumi teszt eredményei:

ADAC nyárigumi teszt 2011 (175/65 R14, 195/65 R15)

ADAC nyárigumi teszt 2010 (185/65 R15, 225/45 R17)

ADAC nyárigumi teszt 2009 (185/60 R14, 205/55 R16)

forrás: adac.de


©,2011 gumidirekt.hu
Minden jog fenntartva!