Hírek > Kerékcsere saját kezűleg

Hamarosan eljön a szezonális kerékcsere ideje. Mivel sok autós rendelkezik felnire szerelt téli-nyári garnitúrával, melynek lecserélést saját kezűleg kívánják megoldani, szeretnénk nekik néhány jó tanáccsal szolgálni.

Hozzávalók

Milyen eszközökre és feltételekre van szükség a biztonságos kerékcseréhez? Először is megfelelően szilárd burkolatú (aszfaltozott vagy beton) és vízszintes terület, ahol az autó biztonságosan megemelhető. Stabil autóemelő. Mivel az autókhoz gyárilag adott emelők leginkább csak végszükség esetére vannak az autóban és emiatt nem túl biztonságosak, javasoljuk egy, a hipermarketekben néhány ezer forintért kapható ú.n. krokodil emelő beszerzését. További elengedhetetlen kellék a kitámasztó ék, ha nincsen, megteszi helyette egy nagyobb kő, vagy tégla, lényeg, hogy az autó elgurulását, ill. a talajon lévő kerék elmozdulását stabilan megakadályozza. Szükséges még kerékkulcs, egy nagyobb csavarhúzó, vagy a megfelelő célszerszám a dísztárcsa, ill. a csavarokat takaró fedél (ahol van ilyen) leszereléséhez. Ez utóbbiakat általában az autó szerszámkészlete tartalmazza. Továbbá jó ha van emelőbak, mellyel a felemelt autó stabilan alátámasztható.

Előkészület

Hogyan kezdjünk a cseréhez? Először is ellenőrizzük a felszerelendő kerekek állapotát. Vizsgáljuk meg a futófelületet, mennyire egyenletes annak kopottsága. Ha bármilyen rendellenes kopást (pl. a futófelület egyik oldalán lényegesen kisebb a minta mélysége) találunk, ez nagy valószínűséggel a futómű beállítás hibájára utal. A keréken nem lehet szemmel látható deformáció, külsérelmi nyom. Alaposan vizsgáljuk meg az abroncsok oldalfalát kívül-belül sérülések, kidudorodások után kutatva, melyeket a kátyúk, gödrök vagy járdaszegélyek okozhattak. Ha ilyet találunk, semmiképpen ne szereljük fel az abroncsot, hanem mutassuk meg szakembernek, ez ugyanis a szálszakadás jele, mely durrdefektet és ezzel életveszélyes helyzetet teremthet. Következő lépésben ellenőrizzük a kerekek légnyomását. Ha valamelyik abroncsban a többihez képest lényegesen kisebb a nyomás, ami egy lassú defektre, vagy a szelep hibájára utal, szintén ajánlott szakemberhez fordulni.

Felmerül a kérdés, hogy milyen minta mélységig ajánlott a régi kereket visszaszerelni. A jogszabályban előírt legkisebb minta mélység a teljes futófelületen 1.6mm, melyet a minta árkokban található kis "dudorok", kopásjelzők is jeleznek. Ennek ellenére a nyári abroncsokat 3mm mélység elérésénél célszerű lecserélni, ugyanis ez alatt nedves útfelületen drasztikus mértékben romlik a tapadás (a kis minta mélység miatt nem tudja az abroncs kiszorítani maga alól a vizet). Téli abroncsok esetében ez a határ 4mm, ez alatt ugyanis a téligumi lamellái nem tudják kifejteni pozitív hatásukat.

Melyik kereket hova?

Célszerű az átszerelés alkalmával, az egyenletes kopás érdekében megcserélni a kerekeket. Mivel a kerekeink felnire vannak szerelve, ezért csak az eredetivel azonos oldalra, de az ellenkező tengelyre cserélhetjük át. Az ellenkező oldalra felszerelve ugyanis megváltozna a kerék forgásiránya, ez azonban még a nem forgásirányos abroncsok esetében sem ajánlott.

Felemelés, kerékcsere

Legfontosabb az autó megfelelő rögzítése. Álljunk az autóval vízszintes felületre, húzzuk be a kéziféket, tegyük egyes vagy hátrameneti fokozatba a sebességváltót (az automata váltót parkoló fokozatba). Az emelés helyével átlósan ellentétes oldalon ékeljük ki mindkét irányban a kereket. Lehetőség szerint ne középen emeljük meg az autót, hanem külön-külön, kerekenként emeljük meg. Mielőtt felemelnénk, a cserélendő kerék csavarjait fél-egy fordulattal lazítsuk meg, de kicsavarni ekkor még nem szabad. Ezután emeljük meg az autót, ha van emelőbak, tegyük az autó alá az alváznyúlványnál vagy futómű bekötési pontnál, és engedjük lassan rá az autót, majd a győződjünk meg róla, hogy az autó stabilan áll-e. Ekkor kicsavarhatjuk teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket. Ha nincs emelőbakunk, akkor a leszerelt kereket az emelési ponthoz közel tegyük az autó alá. Ezzel elkerülhetjük, hogy az autó véletlen elbillenése esetén az autó alja, vagy a futómű komolyabban megsérüljön. Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat. Ezután a kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen, majd húzzuk meg, amennyire csak lehetséges. Ha az összes csavart meghúztuk, vegyük ki az emelőbakot, ill. a leszerelt kereket az autó alól, és engedjük le az autót. Ha teljesen leengedtük és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat. A meghúzási sorrendhez a gumiabroncs kisokosban talál segítséget. Ezután a többi kereket ugyanezzel a módszerrel cseréljük ki. Ha mind a négy cserével végeztünk állítsuk be a kerekek megfelelő légnyomását.

Tárolás

A leszerelt kerekekre krétával vagy más alkalmas eszközzel írjuk rá melyik keréken voltak (pl.: BE, bal első). Ezzel sok kellemetlen fejtöréstől kímélhetjük meg magunkat a következő átszerelés alkalmával. Erre alkalmas helyen (hőforrásoktól távol, száraz, sötét, helyen) egymásra fektetve vagy függesztve tároljuk a kerekeket. Felnire szerelt kereket állítva tárolni nem szabad.

Fontos!

Kb. 50km megtétele után a kerékcsavarok meghúzását ellenőrizni kell!


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!