Hírek > ADAC téligumi teszt 2010

Ide kattintva már elérhető a legújabb, 2011-es ADAC téligumi teszt.

A 2010-es ADAC téligumi teszt-en két méretben – 185/65 R15 és 225/45 R17 - összesen 26 téligumi és 2 négyévszakos gumiabroncs bizonyíthatta rátermettségét esőben, hóban, jégen és száraz aszfalton. Mondhatnánk, hogy az idei ADAC téligumi teszt papírforma eredményt hozott, élen a prémium márkákkal és ismét csúfosan leszerepelt kínai gumikkal. De lássuk a részleteket...


Kevesebb versenyző

A korábbi évekhez képest kissé szűkebb az ADAC téligumi teszt mezőnye, a tavalyi egyik győztes, a Bridgestone téligumik például egyik méretben sem szerepeltek, aminek roppant egyszerű oka van. A tesztelt abroncsokat az ADAC nem a gyártóktól, hanem a "piacról" szerzi be, elejét véve, hogy a gyártók esetleg kimondottan tesztelésre szánt abroncsokkal próbálják manipulálni az eredményt. Úgy tűnik, a hiányzó márkákat a teszt időpontjában nem lehetett beszerezni. (megj.: A gyártók az idei évben a válság miatt eléggé visszafogták a termelést, ezért nem érdemes az utolsó pillanatig halogatni a vásárlást!)

Változott az értékelés

Az idei év egyik fontos újdonsága, hogy az ADAC változtatott a teszt eredmények kiértékelésnek módszerén, valamint idén először latyakos úton is vizsgálták a gumikat, ez utóbbi ugyanis közelebb áll a hétköznapi téli útviszonyokhoz. A teszt értékelésének módszere annyiban változott, hogy az idei évtől nem a korábbi minősítési rendszer (nagyon ajánlott, ajánlott, stb.) szerint, hanem az iskolai értékeléshez hasonlóan, ötfokú skálán értékelik a versenyzőket, összhangba hozva így az értékelést más egyéb ADAC tesztekkel. Az eddigi legjobb eredmény (nagyon ajánlott; az új rendszerben: jó) felett új (nagyon jó) értékelés szerepel, amivel a gumi gyártókat próbálják még jobb teljesítményre ösztönözni. A jelenlegi mezőnyből még senkinek nem sikerült ezt a szintet elérnie.


Kína bukása

Ahogy a mondás tartja, olcsó húsnak híg a leve. Kínai gumikon elgurul az autó, csak hirtelen megállni ne kelljen! Szokás szerint a mezőny végén futottak be, nedves úton kritikán aluli teljesítményt nyújtottak, pedig vizes útfelületen, pláne hideg időben különös hangsúlyt kap a gumiabroncs anyaga is. Számokkal is érzékeltetve: nedves úton, 100km/h sebességről történő vészfékezés esetén a Star Performer és Westlake abroncsok 18-22 méterrel hosszabb féktávot produkálnak a legjobbaknál, ott ahol más abroncson már megáll az autó, ezekkel még 46,5 ill. 52,2 km/h-val robogunk tovább. Képzeljünk csak oda egy villanyoszlopot, hogy rosszabbat ne is említsünk... Megéri?


185/65 R15

A 185/65 R15-ös méretben - mely az Opel Astra, Mercedes A-osztály, Dacia Logan és más hasonló méretű autók gyári szerelésű mérete - az ADAC tesztelői 15 téligumit vetettek alá nyúzópróbának. Bekerült a mezőnybe két négyévszakos abroncs is a Goodyear és a Vredestein palettájáról. A teszt eredményei kisebb megszorításokkal alkalmazhatók a 185/60 R15-ös méretre is (mely számos VW modell alapmérete), valamint a szomszédos 175/65 R15 és 195/65 R15 méretekre is.


Az elmúlt három év dobogósa, a Dunlop SP WinterSport 3D téligumi még mindig őrzi vezető pozícióját, megelőzve az anyavállalat, a Goodyear Ultra Grip 7+ téligumiját. (megj: a mintázatok neveiben szereplő "+" "EVO" és hasonló jelzések a korábbival megegyező mintázat módosított anyagkeverékű változatát jelölik) A tavalyi évhez hasonlóan, a hazánkban ismeretlen, svájci tulajdonú ESA-Tecar megint befurakodott a legjobbak közé, letaszítva a dobogóról a Continental WinterContact TS830-t. A középkategória (Fulda Kristall Montero 3, Semperit Speed-Grip, Kleber Krisalp HP2) hozta a tőle elvárható eredményt, külön kiemelendő a Firestone-t, melynek úgy tűnik jót tett a ráncfelvarrás, a módosított keverékű Winterhawk 2 EVO-val ismét az őt megillető helyre került. Meglepő a Yokohama téligumi gyenge szereplése, mely száraz úton remekelt, de nedves úton elmaradt a többiektől.


Néhány érdekes adat a táblázatból: A Kleber Krisalp HP2 az anyavállalathoz (Michelin) hasonlóan kiemelkedőt nyújtott kopás tekintetében, ugyanakkor sikerült begyűjtenie a teszt leghangosabb abroncsa címet is. Az élmezőnyből havas úton egyedül a Continental WinterContact TS830 téligumi remekelt igazán, de száraz úton kicsit gyengébben szerepelt és mindössze egy tized ponttal csúszott le a jó minősítésről.

225/45 R17

13 téligumi a közép és alsó-közép méretű autók (VW csoprt autói, 3-as BMW, Opel Astra és Signum) egyre népszerűbb, 225/45 R17-ös méretében. Halkan jegyeznénk meg, hogy mi ezekre az autókra télire inkább a 205/55 R16-os méretet ajánlanánk. A teszt eredményei kisebb fenntartásokkal alkalmazhatók a két szomszédos, 215/45 R17 és 235/45 R17 méretekre is.


A 2010-es teszt dobogóján az elmúlt évekből ismerős két téligumi, a Continental WinterContact TS830P és a Dunlop SP WinterSport 3D mellé végre felsorakozott a Michelin is az Alpin legújabb generációjával, ráadásul egyből az élre is ugrott. Úgy tűnik a Michelin mérnökeinek sikerült kiküszöbölniük az előző téligumi generációk hiányosságait, korábban ugyanis a nedves úton mutatott teljesítményük miatt csúsztak le a Michelin-ek. Az új mintázat úgy tűnik már nedves úton is remekel. A középmezőnyben, csakúgy, mint az előző méretben, a középkategória (Semperit Speed-Grip, Fulda Kristall Control HP) ismert márkái. Meglepő a Goodyear Ultra Grip Performance 2 gyenge szereplése, t.i. ugyanez az abroncs tavaly a Sport Auto-tól "nagyon ajánlott", tavalyelőtt pedig az AutoBild-től "példamutató" minősítést kapott. Meghökkentő, hogy a Pirelli "olcsómárkája" a Ceat legyőzte a már-már sereghajtóvá lecsúszott Pirelli Winter SottoZero II-t. Lesz min elgondolkodni a Pirelli fejlesztőrészlegén. A Yokohama W.drive-nak ebben a méretben is a csapadék okozta a vesztét, kívánjunk száraz telet nekik.


Néhány érdekes adat a táblázatból: Kopás tekintetében a Michelin Alpin A4 téligumi megint csúnyán elverte az egész mezőnyt, senki nem ért a közelébe, havas úton pedig, a tőle megszokott módon, a Continental WinterContact TS830P nyújtott kiemelkedő teljesítményt.

Aktuális téligumi akciónkat itt nézheti meg.

Forrás: adac.de


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!