Gumiabroncs kisokos

• A gumiabroncs szerkezete

• A gumiabroncs jelölései

• Szakkifejezések

• Terhelési index

• Sebesség index

• Levegőnyomás ellenőrzése

• Szelepek

• Kerékcsavarok

• Gumiabroncsok kiegyensúlyozása

• Gumiabroncs károsodásai

• Rendellenes kopások


Szakkifejezések

  • Szerkezet:
  • A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
  • Légzáró réteg:
  • A gumiabroncs légtartását biztosítja
  • Öv:
  • Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz:
  • A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
  • Futófelület:
  • Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
  • Mintaelem / mintaárok:
  • Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal:
  • A gumiabroncs oldalsó része
  • Peremhuzalkarika:
  • A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL):
  • Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
  • Tube Type (TT):
  • Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI;
  • Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep:
  • A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka:
  • Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.


Terhelési index

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!

    • LI
    • kg
    • LI
    • kg
    • LI
    • kg
    • LI
    • kg
    • LI
    • kg
    • 70
    • 335
    • 80
    • 450
    • 90
    • 600
    • 100
    • 800
    • 110
    • 1060
    • 71
    • 345
    • 81
    • 462
    • 91
    • 615
    • 101
    • 825
    • 111
    • 1090
    • 72
    • 355
    • 82
    • 475
    • 92
    • 630
    • 102
    • 850
    • 112
    • 1120
    • 73
    • 365
    • 83
    • 487
    • 93
    • 650
    • 103
    • 875
    • 113
    • 1150
    • 74
    • 375
    • 84
    • 500
    • 94
    • 670
    • 104
    • 900
    • 114
    • 1180
    • 75
    • 387
    • 85
    • 515
    • 95
    • 690
    • 105
    • 925
    • 115
    • 1215
    • 76
    • 400
    • 86
    • 530
    • 96
    • 710
    • 106
    • 950
    • 116
    • 1250
    • 77
    • 412
    • 87
    • 545
    • 97
    • 730
    • 107
    • 975
    • 117
    • 1285
    • 78
    • 412
    • 88
    • 545
    • 98
    • 730
    • 108
    • 975
    • 118
    • 1320
    • 79
    • 437
    • 89
    • 580
    • 99
    • 775
    • 109
    • 1030
    • 119
    • 1360

A gumiabroncsok terhelési indexe egy méreten belül azonos (pl. az összes 175/70 R13 méretű gumiabroncs terhelési indexe 82), kivéve az erősített kivitelű abroncsokat, melyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.

Sebesség index

A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

    • SI
    • km/h
    • SI
    • km/h
    • SI
    • km/h
    • SI
    • km/h
    • SI
    • km/h
    • K
    • 110
    • P
    • 150
    • S
    • 180
    • H
    • 210
    • Y
    • 300
    • M
    • 130
    • Q
    • 160
    • T
    • 190
    • V
    • 240
    • ZR
    • >240
    • N
    • 140
    • R
    • 170
    • U
    • 200
    • W
    • 270

Személygépkocsik esetében jellemzően a T(190km/h) a legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti sebességindexű változatot gyártanak.
Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR jelölés is (pl. 225/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.

© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!