• Terepjáróra kell-e téligumi?
• Mikor kell cserélni a gumikat?
A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet. A nyári gumiabroncsok nem csak mintázatukban, hanem anyagukban is jelentősen eltérnek a téli gumiabroncsoktól. A nyári gumiabroncsokat úgy tervezik, hogy +7°C hőmérséklet felett nyújtanak optimális teljesítményt. Ez alatt anyaguk rideggé válik, ezáltal kisebb tapadás érhető el velük. Ezzel szemben a téli gumiabroncsok a különböző adalékok hatására +7°C hőmérséklet alatt is megőrzik kellő lágyságukat, és mintázatuk is a téli, havas körülményekre lett kialakítva. Viszont nyári körülmények között a téli gumiabroncsok anyaga túlzottan lágy, ezáltal jobban kopnak, és tagolt mintázatuk is korlátozza a tapadóerőt. Hosszabb távon mindenképpen gazdaságosabb (és nagyobb biztonságot is jelent!) külön nyári és téli gumiabroncs garnitúra használata. Télen nyárigumival autózni nagyjából olyan, mintha hibás lenne az autó fékrendszere. Ön elindulna hibás fékrendszerű autóval?
A négyévszakos abroncsok átmeneti megoldást jelentenek a téli és nyári abroncsok között. A téves közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait. Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke, tehát megtalálható rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a téli abroncsoknál jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól. A négyévszakos abroncsokat ezért csak azoknak ajánljuk, akik télen ritkán használják az autót, és a téli, igazán havas időjárás esetén nélkülözni tudják az autójukat. Ha télen a legzordabb időben is autóba kell ülni, mindenképpen váltson időben téli abroncsokra!
Gyakran halljuk terepjáró tulajdonosoktól, hogy "az összkerékhajtás mindent megold". Ez igaz is, de csak akkor, ha az elindulásról van szó. Fékezésnél azonban már teljesen mindegy, hogy hány kereke van hajtva az autónak, sőt, ilyenkor még hátrányban is vannak a személyautókhoz képest a lényegesen nagyobb össztömegük miatt. És télen a balesetek többsége nem az elindulni, hanem a megállni képtelen autók miatt következik be! Sok terepjáró abroncson (főleg a nyári, vegyes használatú abroncsoknál) előfordul az M+S jelölés, ami a gumi anyagába kevert, a gumiabroncs lágyságát, ezáltal aszfalt úton való jobb tapadását biztosító komponenseknek köszönhető. Ezáltal az abroncs télen száraz időben is képes jobb tapadást biztosítani, de havas, latyakos időben - hiába a tagolt, de terepviszonyokra kialakított mintázat - már nem tudja felvenni a versenyt a kimondottan téli mintázatokkal. Ma már terepjárókra alkalmas méretekben is elérhetők a korszerű, személyautó abroncsokkal megegyező tulajdonságokkal bíró téli mintázatok, melyek lényegesen nagyobb biztonságot jelentenek, nem csak elindulás, hanem megállás esetén is.