A nagy ADAC nyári gumi teszt: 50 abroncsból csak 10 jó
Az ADAC hosszú évek óta híres releváns autógumi tesztjeiről, amelyek számtalan vásárló életét könnyítették már meg. Idén van az abroncstesztelés évfordulója, ezért megajándékoztak minket egy kivételes nyári gumiteszttel, ahol 50 abroncsot vetettek szakszerű bírálat alá. A tesztek egészen meglepő eredményeket hoztak, ezért olvass tovább, hogy te is megtudd, melyik abroncsot érdemes messziről elkerülnöd. Kezdjük is a mókát egy kis történelemmel.
Az első ADAC gumiabroncsteszt
Németországban 1973-ban nagy volt a felfordulás. A kormány úgy döntött, hogy az eddig használt szöges gumiabroncsokat nem lehet tovább forgalmazni, mert azok nyilvánvalóan károsították az autóutakat. Az általános kérdés az volt: hogyan vészeljük át a helyzetet a szöges abroncsok nélkül?
Az átlagemberek olyan problémákba ütköztek, amiket mi manapság talán nem is értünk meg: speciális, hóra és jégre tervezett abroncsokat kell vásárolni vagy elegendő egy hólánc használata? Külön gumit kell használni télen és nyáron? Az ADAC azonnal az emberek segítségére sietett, hogy irányt mutasson.
Az első nagyszabású gumiteszt alkalmával 25 radiálgumi közül kellett kiválasztania a dobogósokat. Teszteltek a svájci Engadinban, a jeges genfi pályán és a nyári pompáját mutató Olaszország területén is.
50 év elteltével az ADAC és európai partnerei továbbra is teszteli a gumikat, hogy segítsék az embereket a választásban. Az 50. jubileum alkalmával pedig még 50 nyári abroncsot is bevettek a repertoárba. A hosszú évek alatt azonban a vizsgálati kritériumok is változtak.
Az új vizsgálati kritérium: a környezeti egyensúly
Az ADAC tesztjei mindig releváns választ adtak az időről időre felmerülő új kérdésekre, ezért ahogy az abroncs és járműtechnológia fejlődött és változott, a teszt is ahhoz idomult. Habár az ADAC hű maradt a kiegyensúlyozott értékelési elveihez, bizonyos időközönként mégis átrendezi és kiegészíti azokat, hogy mindig korszerűek és relevánsak legyenek. A végső osztályzat tehát most a környezeti egyensúly kritériumával bővült.
A tesztek legfontosabb kritériuma továbbra is a vezetésbiztonság száraz és nedves utakon, ami a súlyozás 70%-át teszi ki. Ide tartozik száraz útfelületen a vezetési kényelem, az irányíthatóság és a fékút. Nedves úton pedig a hosszirányú aquaplaning, az oldalirányú aquaplaning, a kezelhetőség és a kanyarodás.
A környezeti egyensúly fő kritériuma 30%-ot nyom a latba és beletartozik a futásteljesítmény, a gumikopás a hatékonyság ( az abroncs tömege és az üzemanyag-fogyasztás), emellett a külső és belső zajkibocsátás, valamint a fenntarthatósági szempontok. Amint látszik, a teszt igazán szigorú és komoly kritériumokat támaszt a mai napig. Az 50 gumiabroncsot egyébként kivétel nélkül 205/55 R16 méretben tesztelték, egy VW Golf 8 tesztjárművön.
Íme a legjobb 10 abroncs
A nagy jubileumi teszt éllovasai között a Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone prémium termékei foglalnak helyet. A finn Nokyan és a japán Falken mellett a Kumho, a Hankook és a Nexen egészítik ki a legjobbakat. Az első helyen a rendkívül kiegyensúlyozott
Goodyear EfficientGrip Performance 2 áll, közvetlenül utána a
Continental PremiumContact 6 helyezkedik el, ami felállította a mércét a vezetésbiztonság terén. Íme a legjobb 10 abroncs listája táblázatban is.
A széles középpálya
A középkategóriában 21 abroncs szerepel, amelyek az ajánlott osztályzatot érdemelték ki. Ezekről tudni kell, hogy jó minőségű abroncsok, azonban egy speciális gyengeség miatt kevésbé hízelgő értékelést kaptak. Ez tehát nem azt jelenti, hogy ebben a kategóriában lévő gumikat nem ajánlott vásárolni.
Inkább arra utal, hogy a használati feltételek és személyes preferenciák befolyásolhatják a választást. A nagy átlagra igaz, hogy a vizes utakon tapasztalt kisebb gyengeségek miatt értékelték lejjebb a vezetési biztonság kategóriájában.
Mivel a vezetési biztonság 70%-os súlyozással bír, ezért értelemszerűen rosszabb osztályzatot kaptak az összesítésben. Emellett az új, környezeti egyensúly kategória miatt is hátrébb kerültek, jellemzően a teszteken elért eredmények miatt. A száraz utakon azonban ritkán jelentkeztek súlyos hiányosságok.
Egy érdekes példa a teszt relevanciájára az Apollo Alnac, amely összességében az ajánlott kategóriába esik, okkal feltételezhetnénk, hogy egy jó abroncsról beszélünk. Azonban 3,5-ös pontszámot kapott a futásteljesítményére.
Csupán 30.000 km-t lehetett megtenni vele az 1,6 mm-es abszolút kopáshatárig, ami lássuk be, elég kevésnek tűnik. Csak, hogy legyen mihez viszonyítani, az alacsony gördülési ellenállású Michelin e-Primacy, aminek általános értékelése csupán "elegendő", csaknem 72.000 km-t tud megtenni. Ez a példa remekül megmutatja azt, hogy a gumik céloktól függően is lehetnek valamiben erősebbek, néhol pedig igen gyenge teljesítményűek.
A harmadik kategória: éppen elegendő
Az imént említett Michelin e-Primacy, ami prémium abroncs létére mégis a feltételesen ajánlott kategóriába tartozik, a legjobb bizonyíték arra, hogy az abroncsgyártás tele van ellentmondásos célokkal. Úgy tűnik, ezekre még nem lehet megoldást találni.
Érthetőbben: Az e-Primacy-t a Michelin nemcsak belső égésű motorokhoz, hanem elektromos autókhoz is ajánlja. Éppen ezért, a környezetvédelmi egyensúly kategóriájában meggyőző eredményt ért el a gumikopás és hatékonyság tekintetében.
Az abroncs tehát egy részen remekelt, azonban nedves úton cefetül működött. Nedves aszfalton, 80 km/órás sebességről fékezve 43,7 méteren állt meg. Hogy könnyebben értsük, a Continental PremiumContact 6 ehhez képest 34,4 méternél áll meg. A különbség hatalmas lehet még a prémium gyártók abroncsai között is. Íme a feltételesen ajánlott abroncsok listája:
A hibás abroncsok, amiket messziről kerülj el
Végre elérkeztünk ahhoz a 7 abroncshoz, amelyeket ajánlott minél messzebbről elkerülni. A 7 kifejezetten rossz értékelést kapott abroncs az egymásnak szögesen ellentmondó célok miatt katasztrofális teljesítményt nyújtott. Még ha más részágakban talán jól is szerepeltek, a vizes úton való vezetés megvétózta az eredményt.
A rendkívül strapabíró kínai DoubleCoin DC99-cel csaknem 65.000 kilométert lehet megtenni. Ez prémium márkákhoz illő eredmény, azonban csak addig örülhetünk, amíg nem kell a fékre lépni. 80 km/h sebességről 59,3 méteren áll meg. Ha ez az adat elsőre még nem érzékelteti a problémát, bemutatjuk még egy szemszögből.
Ahol a Continental PremiumContact 6 abronccsal rendelkező tesztautó már egyhelyben áll, a DoubleCoinnal körülbelül 52 km/h sebességgel hajtunk el mellette. Az ilyen nagy sebességnél bekövetkező balesetek drámai következményekkel járhatnak, ezért jobb, ha távol maradsz ezektől az abroncsoktól.
Hogyan választják ki a terméket?
Amennyiben elgondolkoztál azon, hogyan jönnek létre a teszteredmények, bemutatunk pár koncepciót, ami érdekes lehet számodra. Ide tartozik az a kérdés is, vajon hogyan választják ki az 50 tesztelésre való abroncsot? Ennek a folyamatnak is szigorú szabályai vannak.
A termékek kiválasztásáról a tesztkonzorcium dönt. Az abroncsgyártóknak erre nincs befolyásuk. A vizsgálandó gumiabroncs-méreteket közösen választják ki és határozzák meg. Itt fontos szerepet játszanak az olyan kritériumok, mint a piaci erő vagy a korábbi tesztek naprakészsége.
A döntés az összes tesztpartner többségi szavazatán alapul. A gumiabroncs modellek kiválasztása a piaci körülményektől is függ. A cél a teljes ársáv bemutatása a prémium márkától az alacsony árú szegmensig. Mivel a gumiabroncsok piacán ma már számos márka található, amelyek egy része kevéssé ismert, ezért ezeket az „új” márkákat is próbálják figyelembe venni.
A korlátozott tesztkapacitások mellett ez más, többnyire ismertebb márkák kihagyását eredményezi. A termékek kiválasztásakor csak azokat a gumiabroncs-modelleket veszik figyelembe, amelyek EU gumiabroncs-címkéjén a "nedves tapadás" kritériumban a "C" vagy jobb osztály szerepel.
Ezzel elkerülhető, hogy olyan gumiabroncsok vegyenek részt az összehasonlító tesztben, amelyek a jelek szerint nem felelnek fontos, minimális követelményeknek.
Ismerd meg a vizsgálati kritériumokat is
Vezetési biztonság 70%
Száraz úton
Vezetési kényelem: a gumiabroncsok általános vezetési viselkedése a kritikus határtartomány alatt, például iránystabilitás, kormányzási reakció, kanyarodás.
Vezetési viselkedés sávváltáskor, kanyarstabilitás.
Fékút: A féktávolság értékelése ABS-szel 100 km/h-ról.
Nedves úton
Fékút: A féktávolság értékelése ABS-szel 80 km/h-ról aszfalt és beton utakon.
Hosszanti és keresztirányú aquaplaning: a felúszási sebesség vagy az aquaplaning során fellépő oldalirányú erő kiértékelése.
Kezelhetőség: a lehető leggyorsabb vezetés egy állandóan nedves, kanyargós kezelhetőségi pályán két tesztpilóta segítségével. A mért változó itt a köridő és a vezetési magatartás szubjektív értékelése.
Környezeti egyensúly 30%
Futásteljesítmény
Konvojozás: azonos járművekkel gumiabroncsonként kb. 15.000 kilométeres távon. 2.500 kilométerenként lézerrel segítve megmérik a futófelület mélységét a gumiabroncs teljes kerületén.
Tesztpadi mérések: konvoj vezetés szimulációja 5.000 kilométeres távolságon. A fennmaradó futófelületmélység lézeres mérése 1.250 kilométerenként.
Értékelés: A hátralévő futásteljesítmény extrapolálása a törvényes minimális, 1,6 milliméteres futófelületi mélység eléréséig.
Gumikopás
A gumikopás mértékének gravimetriai meghatározása mg/km/tonnában (milligramm/kilométer per járműtömeg tonnában) egy gumiabroncs-készlet átlagaként.
Hatékonyság
Gumiabroncs tömege: a gumiabroncs tömegének menetdinamikai hatása a kerekek tehetetlenségi nyomatékában kifejezve gyorsításkor.
Üzemanyag-fogyasztás
A tényleges üzemanyag-ellátás meghatározása 100 km/h állandó sebesség mellett.
Hangok
Belső zaj: Szubjektív értékelés két személy által egy jármű 130 és 30 km/h közötti kifutási tesztje során aszfalton és betonfelületen.
Külső zaj: ISO 362 szerinti zajmérés aszfalton az ISO 10844 szerint 80 km/h sebességgel haladva, leállított motor mellett.
Fenntarthatóság
A 4,5-ös alapfokozat alapján a bónuszokat főként a következő kritériumok alapján ítélik oda. A bónuszokra vagy büntetésekre vonatkozó információk azok az osztályzatok, amelyekkel az alapfokozat csökken vagy emelkedik. Az alábbi lista tehát befolyásolja az összesített eredményt.
•A tesztabroncsok gyártási országa: Ez befolyásolja a szállítási útvonalak hosszát, az Európa és Európán kívüli megkülönböztetést
•ISO 14001 szerinti tanúsított környezetmenedzsment
•Tanúsított ökomérleg az ISO 14025 és ISO 14040/44 szerint
•Részvétel az ENSZ Global Compact-ban
•Többszintű fenntarthatósági tanúsítás az Ecovadis szerint
•Gyártási maradványok az új gumiabroncsokon, amelyek használatuk megkezdésekor ellenőrizetlenül kerülnek a környezetbe
•A gumiabroncs tömege az anyagfelhasználás szempontjából
•A tesztgumi újrafutózott
•A gyártó a tesztabroncsokhoz visszavételi rendszert kínál
•A tesztabroncsok lehetővé teszik a modern, érintésmentes azonosítást
Ha több gumiabroncs-készletet használ ugyanahhoz a vizsgálati kritériumhoz (pl. nedves fékek), amelyeket különböző kereskedőktől és néha különböző időpontokban vásároltak, ellenőrizhető, hogy a minőség megfelel-e a sorozatnak. Amennyiben szükséges, további abroncsokat vásárolnak a teszthez.
Reméljük kicsit közelebb kerültél az igazsághoz, és az ADAC nagy nyári gumi tesztje segít majd a választásban. Biztonságos vezetést kívánunk. A cikk forrása
itt található.