Hírek > ADAC téli gumi teszt 2022

Ezekben a gumikban bátran megbízhatsz: itt az ADAC 2022-es téli gumi tesztje

A Német Autóklub (ADAC) idén is két kategóriában tesztelte a legnépszerűbb téli gumiabroncsokat. Megmutatjuk, milyen eredményre jutottak a szakértők.

Minden sofőr tudja, hogy a hűvös és nedves idő beköszöntével mennyire fontos a tapadás az utakon. A téli gumik piacán azonban nehéz eligazodni a rengeteg lehetőség közt. Melyik abroncs a legjobb és melyiket érdemes inkább elkerülni? A Német Autóklub (ADAC) téli gumi tesztjén idén 33 versenyző mérkőzött meg két kategórián belül.


A szakértők a kis autókhoz való 185/65 R15 T méret, valamint a kompakt (SUV) osztályhoz való 215/60 R16 H méret abroncsait tesztelték, az eredmények pedig alapvetően megosztóak lettek. Akadtak prémium márkák, melyek csalódást okoztak, de akadtak kellemes meglepetések is.

Most megmutatjuk, melyek azok a téli gumik, amelyek az ADAC szakemberei szerint a legkiegyensúlyozottabb eredményt produkálták és bátran megbízhatunk bennük, valamint azokat is, amelyeket idén érdemesebb lesz elkerülni.

185/65 R15 T: 16 versenyző a kisautók kategóriájában

A 190 km/h-s sebességhatárig alkalmas 185/65 R15 T méret széles körben elterjedt az olyan népszerű kisautók tulajdonosai körében, mint például az Audi A1 vagy az Opel Corsa. A 2022-es téli gumiabroncs-teszten 16 ilyen méretű modellt vizsgáltak meg egy VW Polo tesztjárművön, az eredmény pedig meglehetősen vegyes képet mutat.

Összesen négy gumiabroncs kapott "jó" minősítést az ADAC szakembereitől: a Continental WinterContact TS 870, a Goodyear Ultragrip 9+, a Semperit Speed-Grip 5 és a Michelin Alpin 6. Ezek a gumik minden fő kritériumban jó eredményt produkáltak, ami azt jelenti, hogy nagyon kiegyensúlyozottnak tekinthetők.


A BF Goodrich-tól az Avonig terjedő hét gumiabroncsos középmezőny továbbra is kielégítően teljesít. Esetükben azonban érdemes szemügyre venni a részleteket, az egyéni vezetési preferenciáktól függően ugyanis egy ajánlott minősítésben részesült tesztjelölt sok sofőrnek megfelelő pénztárcabarát alternatívát jelenthet.

Három gumiabroncs (a Dunlop Winter Response 2, a Fulda Kristall Montero 3 és a Barum Polaris) csak "feltételesen ajánlott" minősítésben részesült, ennek legfőbb oka a száraz felületen való, gyenge teljesítmény. Két téli guminak pedig egyáltalán nem sikerült átmennie a teszten, ami azt jelenti, hogy a Snowdragon HP és a Wanli SW611 súlyos hiányosságokat mutat nedves útfelületeken. Az ADAC szakemberei szerint ezeknek az abroncsoknak a használatát nem érdemes kockáztatni.

A győzteseket idén is fenntartások nélkül ajánlják a szakértők

A Continental WinterContact TS 870, a Goodyear Ultragrip 9+, a Semperit Speed-Grip 5 és a Michelin Alpin 6 abroncsok rendkívül kiegyensúlyozott eredményt produkáltak a teszten, éppen ezért az ADAC szakemberei fenntartások nélkül ajánlják őket. Érdemes azonban rápillantani a részletekre is, hiszen mind a négy gumi más-más területen teljesít kiemelkedően.

A Continental WinterContact TS 870-nek sikerült remekül felülmúlnia elődjét, a TS 860-at és leküzdeni azokat a gyengeségeket, amiket az abroncs száraz útfelületen mutatott. A Goodyear legjobban nedves utakon teljesített, a Semperit gumijának a legjobb havas besorolást sikerült elérnie, a Michelin pedig a kopás tekintetében teljesített a legjobban.

A vegyes középmezőny: fontos, hogy hol és hogyan vezetünk

A 185/65 R15 T kategóriában idén hét gumiabroncs érdemelte ki az közepes minősítés. Ezeket a gumikat továbbra is ajánlják a szakértők, azonban fontos, hogy mielőtt vásárolnánk, mindenképp vegyük figyelembe a specikfikus erősségeiket, illetve gyengeségeiket, és vezetési stílusunknak, preferenciáinknak megfelelően válasszunk.

Amennyiben például elfogadjuk az enyhe hiányosságokat száraz és nedves utakon, ugyanakkor fontos számunkra a jó havas teljesítmény, a BFGoodrich G-Force Winter 2 tökéletes választás lehet a számunkra. Ezzel szemben a Vredestein Wintrac és a Nexen Winguard SnowG3 azok számára lesz jó megoldás, akiknek épp a havas teljesítmény kevésbé érdekes.

Ha pedig keveset vezetünk, a Bridgestone Blizzak LM005, a Firestone WinterHawk 4 és a Maxxis Premitra Snow WP6 is jó döntés lehet. Az Avon WT7 Snow pedig nedves utakon teljesít jobban, és a száraz, illetve hóval borított utakon, valamint kopási tulajdonságok terén mutat némi gyengeséget.

Kielégítő eredmény: három modell épphogy megfelelt

Az ADAC szakemberei idén három gumiabroncsot minősítettek elégségesnek. A Fulda Kristall Montero 3-at, a Barum Polaris 5-öt, valamint a Dunlop Winter Response 2-t, melyekben megegyezik, hogy száraz felületen történő vezetés során mutattak hiányosságokat. Az abroncsok nem egyenes vonalban futnak, a kanyarhoz szükséges kormányszöget a vezető nehezen tudja megbecsülni, az abroncs nem harmonikusan reagál a kormányparancsokra.

Ez a viselkedés ugyan nem kritikus, de határozottan kényelmetlen és fárasztó hosszabb autópályán történő vezetés során. Arról nem is beszélve, hogy a kevésbé tapasztalt sofőrök számára megnehezítik a jármű irányítását. Az eredmény a leginkább meglepő a Dunlop Winter Response 2 esetében volt, hiszen elődje a tavalyi teszten jelentősen jobban teljesített.

Nem ajánlott gumik: két abroncs elbukott a teszten

Idén sajnos két olyan abroncs is akadt a kategórián belül, amelyek jelentős hiányosságokat mutattak, ebből kifolyólag pedig az ADAC szakemberei egyáltalán nem ajánlják a használatukat. Ez az Imperial Snowdragon HP, valamint a Wanli SW611. Két kínai gyártmányú modell, amelyek rendkívül gyenge eredményt produkáltak vizes útfelületen. Ezt igazolják a fékezési tesztek is, amelyeken a három abroncs rendkívül alulteljesített.

Ha a legjobb féktávval rendelkező Bridgestone Blizzakhoz mérjük őket, az eredmény valóban elkeserítő. Míg a Bridgestone 80 km/h-s sebességről 36,2 méter után megáll, addig az Imperial féktávja kilenc méterrel több, a Wanli esetén pedig akár a tizenegy méterrel is hosszabb a féktáv. Ez azt jelenti, hogy amikor a legjobb gumi használatával a jármű már megállt, addig a Wanlival még mindig 39 km/h sebességet mutat a kilométeróra.

Ez azt jelenti, hogy a két elégtelen minősítést kapott gumi használata nedves utakon egyáltalán nem biztonságos, éppen ezért az ADAC szakértői azt tanácsolják, hogy lehetőleg tartsuk távol magunkat ezektől az abroncsoktól.

215/60 R16 H: 17 induló a kompakt SUV kategóriában

A 210 km/h-s sebességig ideális 215/60 R16 H kategória az egyik legkelendőbb a téli gumiabroncsok szegmensében. Számos alsó középosztálybeli SUV-ra illeszkedik, az Audi Q3-tól egészen a VW T-Roc-ig vagy épp az ADAC szakemberei által tesztjárműként alkalmazott a ©koda Karoq-ra.

Ebben a méretkategóriában a 17 versenyző közül egy sem bukott meg a teszten, csupán egy volt, ami "feltételesen ajánlott" eredménnyel végzett. Ez azt jelenti, hogy javarészt megbízható gumikkal állunk szemben, amit az is bizonyít, hogy négy abroncsmodell "jó", tizenkettő pedig "ajánlott" eredményben részesült.

A mezőny legjobbjai: minden kritériumban kiegyensúlyozott teljesítmény

Idén a 215/60 R16 H kategórián belül a legjobbnak a Continental WinterContact TS 870, a Dunlop Wintersport 5, a Goodyear UltraGrip Performance+ és a Michelin Alpin 6 modellek bizonyultak. Ezek az abroncsok rendkívül kiegyensúlyozottak, jól kormányozhatóak és a változó útviszonyok mellett is jól teljesítenek. Árnyalatnyi különbségeket azonban itt is tapasztalhatunk.


Míg a Continental és a Dunlop modellek főként a nedves, havas és jeges utakon erősek, addig szárazon valamivel gyengébb teljesítményt produkálnak. Havas felületen a Goodyear, teljesít a legjobban, míg Michelin annak ellenére is remekül teljesít száraz és jeges utakon, hogy kopásértéke a megszokottnál valamivel magasabb.

Széles kínálat az erős középmezőnyben: csak egy gumi végzett elégséges eredménnyel

A fenntartásokkal ajánlható téli gumik csoportjában a tesztelt modellek legalább egy fő kritériumban (enyhe) gyengeséget mutatnak. Ez azt jelenti, hogy mielőtt vásárlásra adnánk a fejünket, mindenképp érdemes részletesen megvizsgálni az eredményeket, és vezetési szokásainknak, valamint az általános útviszonyoknak megfelelően választani a középkategóriás abroncsok közül.

A Yokohama BluEarth Winter V906 például nedves és havas úton mutat némi hiányosságot, a Bridgestone Blizzak LM005 hóban, a Kleber Krisalp HP3-nak pedig száraz és nedves felületen teljesített némileg alul. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a Bridgestone Blizzak LM005 kritikus elkerülő manőver esetén is jól kormányozható, ennek köszönhetően az egyik legjobb választást jelenti a kategórián belül.

A GT Radial Winterpro 2 szárazon, vizes és havas utakon is gyengébben muzsikál, a Sava Eskimo HP2-nek pedig a vizes útfelületek nem barátai. A Vredestein Wintrac és a Falken Eurowinter esetében a száraz, míg a Esa+Tecar Supergrip Pro esetében a nedves tapadáson lenne érdemes némileg javítani. A Toyo Observe S944 nedves úton és havon nem ér el kielégítőnél jobb eredményt, míg a Nokian WR SnowProof, az Uniroyal WinterExpert és a Matador MP93 Nordicca gyengeségei száraz és nedves utakon mutatkoznak meg igazán.

A kategóriában egyedül a Cooper WM-SA2+ teljesített alul, ez az abroncs ugyanis túlságosan nagy hiányosságokat mutat száraz utakon, ráadásul nedves és havas körülmények között sem teljesített valami jól.

A havas üzemanyag-fogyasztás tekintetében azonban szinte minden tesztjelölt jó értékelést ért el. Többek közt ez is megerősíti azt a tényt, hogy a középmezőny téli gumijai közül érdemes válogatni, azonban vásárlás előtt mindenképp fontos, hogy az ár mellett a vezetési stílusunk, járművünk és az időjárás szempontjából fontos eredményeket is figyelembe vegyük.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!