Hírek > Az erőforrás-visszanyerés a használt abroncsok újrahasznosításnak kulcsa

Becslések szerint globális szinten évről-évre közel 3-4%-kal több gumiabroncs kerül ki a gyártósorról, ami évente több, mint 3 milliárd eladott gumiabroncsot jelent. Ezzel a növekedéssel azonban szinte egyenesen arányosan nő a keletkező gumihulladék mennyisége is.

Mivel a gumi mikrobilológiai szintű lebomlása 500 évig is eltarthat, a keletkező hulladék újrahasznosításának megoldása a jelen létfontosságú feladata.

Ugyan már egyre több helyen veszik vissza az elhasználódott gumiabroncsokat ám elszállításuk, tárolásuk és újrahasznosításuk még sok helyen nem megoldott, amely hosszútávon jelentős környezetterhelést jelent különösen a régi, vulkanizált gumiabroncsok tekintetében.

Az elhasznált gumiabroncsok újrahasznosítása ma még egyáltalán nem megoldott kérdés

A vulkanizált gumihulladék jelentős hányada a használt, leselejtezett abroncsokból kerül ki. A vulkanizálási folyamat során a kaucsukfából származó természetes és rugalmas anyag latex tartalma átalakul, ez adja a gumiabroncsok tartós és kopásálló alapanyagát, amely természetes úton soha nem bomlik le.

Jelenleg az újrahasznosítás világszerte főként a használt abroncsok felületének újrafutózását, valami más eszközzé való átalakítását illetőleg az abroncsok gumianyagának újrafelhasználását jelenti.

Ez ugyan még mindig jobb alternatíva, mint a gumi (nyílt vagy zártterű) elégetése, amely során veszélyes gázok szabadulnak fel és mérgező anyagok maradnak hátra, mégsem jelent végleges megoldást.

A gumiabroncsok összeaprítása és újrafelhasználása csak ideiglenes megoldás

A gumiabroncsok összeaprítása és a morzsalékgumi útburkolatba építése, vagy épp sportpályai, játszótéri szőnyegekké, gumilapokká alakítása is csak két-három évtizednyi elodázása, mondhatni ideiglenes félmegoldása az egyre növekvő gumihulladék problémának.

Ugyanis az a több ezer tonna gumi-morzsa, amelyet ma a játszóterek alapjaként lefektetnek, vagy amelyet beépítenek az útburkolatokba, a jövőben épp úgy fölénk tornyosul majd, mint ma a használt abroncsok halmai. És még csak a környezeti terhelést sem sikerül vele tartósan csökkenteni.

A régi gumiabroncsok újrahasznosításban élen járó és utat mutató Green Distillation Technologies üzemeltetési vezérigazgatója, Trevor Bayley, Új-Dél-Wales nyugati részén olyan gumiabroncs-újrafeldolgozó üzemet hozott létre, amely képes az elhasználódott gumiabroncsokból hatékonyan eltávolítani az acélt, és a gumit értékes olajjá valamint szénné alakítani.

A nyersanyagok ki- illetőleg visszanyerésével az üzem jelentős részben váltja ki a bányászott és kitermelt fosszilis eredetű üzemanyagokat ezzel is csökkentve az értékes és véges erőforrásoktól való világszintű függőséget.

A Green Distillation Technologies kiemelkedő példája a működőképes recycle (körforgásos) termelésnek

A gumiabroncsokba fektetett energia és nyersanyag visszanyerése és azoknak egy másik termékben való felhasználása elősegíti az érték-lánc kialakulását, így a GDT üzem újrafelhasználási (recycling) és upcycling folyamatainak köszönhetően át- és felértékeli magát a gumihulladékot.

A folyamat segítségével, amelynek feltalálója és műszaki vezetője Denis Randall, az üzem teljes egészében újrahasznosítja az abroncsokat és várhatóan 19 300 tonna gumiabroncs keverékét lesz képes feldolgozni évente, amiből így 8 millió liter olaj, 7700 tonna szén és 2000 tonna acél állítható elő. A GDT innovatív eljárásával egy tipikus 10 kilogrammos személygépjármű abroncsból közel 4 liternyi olaj, 4 kilogramm szén és 2 kilogramm acél nyerhető vissza.

A visszanyert olajból ismét üzemanyag lesz

A visszanyert olaj úgynevezett könnyű nyersanyag (könnyen finomítható) és mint ilyen újra felhasználható fűtőanyagként vagy épp dízelmotorokba, azonban akár tovább is finomítható gépjárművek (benzin, gázolaj) és repülőgépek üzemanyagává vagy egyéb, olajszármazékokat felhasználó kőolajtermékekké. A finomítást várhatóan a Northern Oil of Gladstone északi olajfinomító végzi majd.

Az abroncsokból kinyert acél hulladék is újrafelhasználható a gumiabroncsok gyártói által készített új gumiabroncsok gyártása során. És bár az olaj jelenlegi világára nagyon magas, valamint az acél is teljes mértékben felhasználható, a visszanyert szén sem kevésbé kelendő, hiszen felhasználási lehetőségei igen széles skálán mozognak a nyomtató tintától a kozmetikumokig.

Az abroncsokból kinyert szén kiváló minőségű így hatalmas potenciális lehetőség van annak korom formájában történő értékesítésére. A nyomdafestékektől a gumiabroncsokon át a kozmetikumokig vagy épp a vízszűrésig a legkülönfélébb termékekben találkozhatunk különböző szén adalékokkal. A szén illetőleg a szénpor így a világ egyik legszélesebb körben alkalmazott adaléka, termékösszetevője. Azonban még ennek is a többszöröse értékesíthető grafitból.

Egy új technológia az újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert szenet grafittá változtatja

Az új-zélandi székhelyű CarbonScape kifejlesztett és szabadalmaztatott egy technológiát, amely hulladék biomasszát és fűrészport képes nagy tisztaságú, minőségi széntermékekké, vagyis grafittá alakítani. A GDT gumiabroncs-újrahasznosítási technológiája során kinyert szén pedig nagymértékben kompatibilis a CarbonScape grafit előállítási folyamatával, amely az újrahasznosítási folyamat során keletkező szenet magas minőségű grafittá alakítja.

A grafit tulajdonképpen a szén legstabilabb formája, amelynek igen magas, 3650C° az olvadáspontja, továbbá korrózióálló és kémiai szempontból is semleges, valamint bár nem fémes ásvány, igen jó villamos vezető, amely tulajdonsága miatt felhasználhatósági körének határa a csillagos ég. Vagy még az sem.

Nagy tisztaságú grafitot jelenleg főként elektromos járművekhez, sziget üzemű lítium-ion akkumulátorokhoz, napelemekhez, valamint szuperkondenzátorokhoz használnak, ám általános felhasználási köre olyan tág, hogy "kritikus stratégiai ásványi anyagként" tartják számon mind az Egyesült Államokban mind Európában. A grafit iránti globális kereslet ráadásul évente 5,8%-kal növekszik, ára jelenleg tonnánként 5000 USD.

A GDT és a CarbonScape távlati tervei új utat mutatnak az erőforrás-visszanyerés terén

A jövőben a GDT új abroncs-feldolgozó üzemében fog együtt dolgozni a két cég, az Új-Dél-Wales nyugati részén található Warrenben valamint várhatóan Queensland déli részén, TooWoombában további nagy tisztaságú grafit előállításán. Ugyanitt a kormányzati jóváhagyásokat követően ezzel egy időben tervezik elkezdeni egy forradalmian új, hőelektromos készülék fejlesztését és első ipari kísérleteit is, amelyben hőt alakítanának át villamos energiává, amellyel kimaxolhatnák a használt gumiabroncsokból történő erőforrás-kinyerést és energia-visszanyerést.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!