Felkészülés a jó időre: itt az ADAC idei nyári gumi tesztje
Végre megérkezett a tavasz, ami a jó idő beköszöntével együtt a nagy tapadású téli gumik cseréjét is magával hozza a sofőrök számára. A piacon azonban továbbra is rendkívül nagy a felhozatal abroncsok tekintetében, és egy kis segítség nélkül nagyon nehéz lehet megtalálni a számunkra leginkább megfelelő megoldást.
Szerencsére az ADAC szokásos nagy nyári gumiabroncs-tesztje idén is segít ebben. Az aktuális mezőnyben a szakmai zsűri 32 modellt vizsgált, két méretben. A kisebb autókra alkalmas 205/55 R16 gumik mellett a nagyobb járművekre tervezett 235/55 R17 abroncsok is megmérettetésre kerültek.
A tesztelt nyári gumiabroncsok nagy része sikeresen teljesítette a tesztet, 2018 után pedig ismét nyert a Falken. De dobogós helyen végzett a Continental és Kumho is, melyeket az ADAC mérnökei nyugodt szívvel ajánlanak a sofőröknek.
Ráadásul idén csak egyetlen olyan abroncs akadt, mely mind a hatékonyság, mind pedig a biztonság terén is alulteljesített.
Mi alapján zajlik az abroncsok értékelése?
Az ADAC a gumiabroncsokat a tesztelés során a vezetési és biztonsági tulajdonságok, a kényelem, valamint a környezeti és a gazdasági szempontok alapján vizsgálja.
A tapadás mellett többek közt a kopást, a gördülési zajt, valamint az üzemanyag-fogyasztást is tesztelik, a végső eredmény pedig a különböző szempontok súlyozásával, az alábbi módon alakul ki:
• tapadás száraz aszfalton: 20%
• tapadás nedves aszfalton: 40%
• gördülési zaj: 10%
• fogyasztás: 10%
• kopás: 20%
205/55 R16: a kompakt autók kategóriája
Idén az ADAC nyári gumiabroncs-tesztjén 15 205/55 R16 méretű modellt vizsgált, melyek számos kompakt jármű számára alkalmasak, az Audi A3-tól egészen Volkswgen Golfig. A kategória résztvevői közt a szakértők a legjelentősebb különbségeket a kopás terén tapasztalták.
A kategória győztesei minden szempontból kiegyensúlyozottak
A kategória győztesei idén a
Continental, a
Semperit és a
Bridgestone nyári gumijai lettek. Ezeknek az abroncsoknak sikerült a szakértők által "jó" minősítést elérniük, mely azt jelenti, hogy a teszt során rendkívül kiegyensúlyozottan teljesítettek, ezért a szakértők a kompakt autók tulajdonosainak különösen ajánlják őket.
A Continental PremiumContact 6 minden körülmények közt tartós és biztonságos megoldásnak bizonyult, de különösen jó teljesítményt produkált nedves utakon. A végeredmény azonban a többi dobogóshoz képest azonban valamivel nagyobb üzemanyag-fogyasztást mutatott. Ezen a téren egyébként a lista 5. helyezettje, a Kumho nyári gumiabroncsa produkálta a legjobb eredményt.
A Bridgestone Turanza T005 szintén jól teljesített nedves útviszonyok mellett. Ezt a modellt a szakértők az alacsony gördülési ellenállás miatt is ajánlják.
A középmezőny többsége jól teljesít nedves útviszonyok mellett
A teszt során összesen 11 gumi végzett "ajánlott" minősítéssel, ami azt jelenti, hogy habár rendkívül megbízhatóak, a súlyozott értékelés alapján, biztonság, kényelem vagy gazdaságosság terén hagynak maguk után némi kívánnivalót.
A Goodyear EfficientGrip Performance 2 abroncs például kifejezetten jól teljesít nedves úton, rövid féktávolsággal rendelkezik, és kopásállóságát tekintve is kiemelkedő, a száraz úton azonban mégis mutat kisebb-nagyobb gyengeségeket.
Nedves úton hasonlóan jó teljesítményt produkált a koreai Kumho Ecsta HS51, melynek további erőssége, hogy az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti. Ezáltal nem csak biztonságos, de gazdaságos abroncs is egyben. Száraz aszfalton azonban, a Goodyear EfficientGrip Performance 2-höz hasonlóan kevésbé jó eredményt mutatott, mint a kategória három győztese.
A török Petlas Imperium PT515 ezzel szemben a szakértők véleménye szerint nem csak száraz utakon, de nedves pályán is alulteljesített. Viszonylag hosszú féktávolsággal rendelkezik és kezelhetőség terén is problémásabb. Az Apollo Alnac 4G viszont ennek ellenpólusaként mindkét terepen jó eredményeket produkált, azonban teljesítménye kevésnek bizonyult ahhoz, hogy az élvonalba kerülhessen.
A Hankook Ventus Prime 3 K125 esetében pedig már a száraz utak felé billen a mérleg. Ez az abroncs ilyen útviszonyok mellett különösen pontos irányíthatósággal rendelkezik és a legmagasabb tapadási szintet kínálja. Nedves utakon azonban lényegesen gyengébben teljesít.
Gyorsabban kopó darabokkal is találkozhatunk
Ha pedig a gazdaságossági szempontot szeretnénk szem előtt tartani, akkor érdemes a Fulda EcoControl HP 2-re vagy épp a BF Goodrich Advantage-re tennünk a voksunkat. Ezek az abroncsok ugyanis annak ellenére, hogy nedves úton kevésbé jó eredményt értek el, a kopási teszten kifejezetten jól teljesítettek és használatuk mellett az üzemanyag-fogyasztás is alacsonyabbnak bizonyult.
A középkategórián belül három olyan gumiabroncs is akadt azonban, melyek mind száraz, mind nedves útviszonyok mellett jól teljesítettek, azonban a gyors kopás miatt mégsem sikerült betörniük az élvonalba. Ezek a Maxxis Premitra 5, a Nokian WetProof és a Pirelli Cinturato P72 modellek. A szakemberek ezeket az abroncsokat leginkább azoknak ajánlják, akik számára fontos a biztonság, azonban autójukat éves szinten viszonylag ritkán használják.
A kopási teszt során egyébként lényeges különbségek mutatkoztak a márkák közt. A Nokian csaknem 24 800 kilométeren érte el a kopási határát, míg a Goodyear EfficientGrip Performance 2 több mint kétszer annyi kilométert volt képes megtenni azonos körülmények között.
A leggyengébb teljesítményt egy újrafutózott gumi nyújtotta
"Elégséges" minősítést idén mindössze egyetlen gumiabroncs, a King Meiler Sport 1 gumija kapott, mely egy újrafutózott gumiabroncs. És habár kevésbé nyújt jó teljesítményt a fentebb említett megoldásokkal szemben, azt mindenképp érdemes megjegyezni, hogy kifejezetten gazdaságos és környezettudatos megoldást jelent.
Az abroncs száraz úton a második leghosszabb féktávot nyújtotta és irányíthatósága is hagy kívánnivalókat maga után, különösen melegebb időben. De hasonló a helyzet a nedves felületeken is, ahol használatára különösen a kanyarok során érdemes odafigyelni.
A kopott gumiabroncs újrafutózása ugyanis az újrahasznosítás egy kiváló módszere, melynek segítségével rengeteg hasznos alapanyag takarítható meg.
225/50 R17: gumiabroncsok középkategóriás járművekre
Az ADAC mérnökei a középkategóriás járművekre szánt 225/50 R17 méretben idén 17 nyári gumiabroncs mintázatot teszteltek. A teszt eredménye összességében pozitív, de az előbbi kategóriához hasonlóan természetesen itt is találkozhatunk nem várt meglepetésekkel.
"Jó" eredményt a Falken, Continental, a Kumho és a Bridgestone gumiabroncsoknak sikerült elérniük, mellyel kiemelkednek a mezőnyből, további tizenkét gumi végzett "ajánlott", egy pedig " nemajánlott" minősítéssel.
A kategória győztesei: kiegyensúlyozottság minden téren
Sokak meglepetésére 2018 után három évvel a 225/50 R17 kategória első helyezését ismét a
Falken gumiabroncsának, az
Azenis FK510-nek sikerült elhoznia, melynek legnagyobb erénye a kiegyensúlyozottság. Kiemelkedően jó eredményt nyújt mind a száraz, mind pedig a nedves utakon, és egyedül a magasabb üzemanyag-fogyasztás róható fel számára minimális negatívumként.
Hasonlóan kiváló teljesítményt nyújtott a dobogó további két szereplője, a Continental PremiumContact 6, valamint a Kumho Ecsta PS71 is. Utóbbi a nedves útviszonyok mellett különösen jól teljesít, azonban száraz körülmények közt épphogy sikerült elérnie azt a minimum határértéket, mellyel a győztesek sorát gazdagíthatja.
A Bridgestone Turanza T005 előnye ezzel ellenkezőleg a rövid féktávolság, és a száraz úton történő, kiváló kezelhetőség. A legjobbakhoz képest azonban a kopás aránya kissé magasabb, ezáltal sikerült lecsúsznia a dobogós helyezésről.
A kategória legolcsóbb versenyzője egyébként a Kumho, az egyik legdrágábbnak pedig a Conti PremiumContact 6 tekinthető.
Sok kielégítő megoldással találkozhatunk a piacon
Idén kifejezetten sok, olyan abroncs akadt, melyeknek sikerült elérniük az ajánlott minősítést. Azonban, mielőtt ezek közül választanánk, érdemes körültekintőnek lennünk, hiszen a győztesekkel szemben itt már akadnak bizonyos hiányosságok a kiegyensúlyozottság terén.
Azok számára azonban, akiknek ezek egyéni vezetési stílusukból adódóan nem zavaróak, jó döntés lehet egy ilyen abroncs, hiszen jóval olcsóbban is hozzájuthatunk, mint a minden szempontból kiegyensúlyozott, prémium darabokhoz.
A legolcsóbb megoldás az Esa-Tecar Spirit Pro, mely az ADAC tesztje szerint száraz és nedves úton is aránylag kiegyensúlyozott eredményt produkált.
A rangsor alsó felében tesztelt gumiabroncsok általában a prémium gyártók olcsóbban elérhető márkái, melyeket kifejezetten az ár-orientált vásárlók szükségleteinek kiszolgálására hívtak életre. Ilyen például a Semperit, a Barum és a Viking, melyek a Continental-hoz köthetők, a Kleber, mely a Michelin leányvállalata, a Sava, mely a Goodyear terméke, vagy épp a Laufenn, mely a Hankook "olcsósított" gumiabroncsa.
Egyetlen abroncs bukott meg a teszten
Az ADAC idei nyárigumi-tesztjén egyetlen olyan induló volt, melynek nem sikerült kiállnia a próbát. Ez nem más, mint a
Firestone Roadhawk, mely a Bridgestone terméke. Száraz úton a teljesítménye kielégítőnek mondható, azonban meleg időben már kevésbé bizonyult megbízhatónak. Nedves úton pedig a tapadási képessége kifejezetten alacsonyabb az átlagosnál. Kanyarban történő fékezés esetén a tapadás gyakran teljesen elveszik, irányíthatósága így egyáltalán nem mondható kielégítőnek.