Hírek > ADAC téli gumi teszt: a téli kisteher abroncsok újra nagyot buktak

Az ADAC szakemberei évente két alkalommal tesztelnek abroncsokat. Így, hogy megvannak az év második tesztjének eredményei is elmondhatjuk, hogy 2019 egyáltalán nem volt a gumiabroncsok éve. A tavaszi elborzasztó produkció, amikor is a vizsgált kisteher gépjárművek és kisbuszok kategóriájára szánt C-s abroncsok szép sorjában elhasaltak a nyári gumi teszteken, a csúfos eredményeket tekintve, mintha ismételné önmagát.

Most októberben 15 féle, kifejezetten kisteherautókra való, 205/65 R16 C méretű abroncsot, valamint 16 féle, a 185/65 R15 méretű, a kisebb személyautók körében nagyon népszerű abroncsot vettek górcső alá és vizsgálták meg, hogy azok hogyan viselkednek a legáltalánosabb téli útviszonyok esetén.

Idén a negatív eredmény is eredmény a 205/65 R16C méretben

Mivel a nyári R16-os 16 darab tesztalanyból 9 bukott el, akár pozitívként is értékelhetnénk azt, hogy a téli teszt során vizsgált 15 alany közül csak 4 garnitúra végzett leghátul, és kapott "nem ajánlott" minősítést.

Csakhogy ez az eredmény önmagában nézve nagyon is siralmas. Egyetlen pozitívum idén talán csak az, hogy míg nyári gumiból a Continental a 215/65 R16C-s VanContact-ja nem igazán találta a kapcsolatot a forró nyári aszfalttal, és így a sor legvégén végzett, addig a téli gumik között a 205/65 R16C-s VanContact Winter az élvonalba küzdötte be magát. Igaz, ez az élvonal annak ellenére is, hogy szereztek "jó" részeredményeket, összességében csak a "ajánlott" kategóriát tudhatja magáénak.


A Continental és a Pirelli száraz úton jól produkált, azonban ugyanezt a jó eredményt már csak a Continental VanContact Winter tudta hozni nedves útviszonyok között, pedig nedves utakra igen gyakran van példa a téli időszakban. A Pirelli viszont késleltetett reakciókat és gyengébb irányíthatóságot produkált nedves, havas úton kanyarodás közben.

Havon és jégen csak a harmadik helyre besorolt Michelin Agilis Alpin futott jól az élmezőnyből, ráadásul még az üzemanyag fogyasztási és kopási tulajdonságok terén is egyaránt jól vizsgázott, ami nem mondható el az első helyezettről. Ha pedig megnézzük az összesítést, láthatjuk, hogy havon csak a Michelin valamint a hátrább sorolt Uniroyal volt képes igazán meggyőzni a tesztelőcsapatot.

Az olyan nagy neveknek, mint például a Goodyear, a közismert Falken, vagy épp a kedvelt Bridgestone és a Matador, az említésre kevéssé méltó teljesítményük okán most csak a középmezőnyre futotta.

Érdekes azonban az, hogy ugyan a hatodik helyezett Falken Eurowinter Van01 abroncs a havon csak elégséges értékelést kapott ám száraz és neves úton megfelelő, jeges útviszonyok között egyaránt jó teljesítményt mutatott, ez az értékelés pedig még jobb is, mint az összesített értékelés végén, a kapott pontszámok alapján negyedik helyre sorolt Vredestein Comtrac 2 Winterje, amelyek zajszintjét és komfortját csak elégségesnek ítélték.

A bukott abroncsok között szétnézve a teljesítmények finoman mondva is problémásak

A Sava Trenta M+S, valamint a Goodride SW612 és a Maxxis Vansmart Snow WL2 havon az egyformán erőtlen és határozatlan oldalvezetés miatt nagyon nem hozott meggyőző eredményeket. Mi több, a BF Goodrich Activan Wintere nedves aszfalton sem tudott semmi dicsérhetően pozitívat felmutatni.

A legutolsó helyen 205/65 R16C méretkategóriában a Maxxis Vansmart Snow WL2 abroncs "büntetéssel" végzett, ugyanis nevével ellentétben pont havas úton nem hozta a minimum elvártat sem, jól láthatóan csak száraz, hideg aszfaltra lett optimalizálva.

A 185/65 R15 méretű abroncsok szegmense valamelyest szépített az idei téli ADAC eredményeken

A legszebb eredményt hozó Dunlop Winter Response 2, valamint a még dobogós Kleber Krisalp HP3, és Pirelli Winter Cinturato abroncsok 1,9-2,5 pontérték közötti, egyenletes teljesítményt és nagyon meggyőző kezelhetőséget tudtak felmutatni a havas, a vizes és a jeges pályákon egyaránt. A Pirelli idei kiegyensúlyozott produkciója és megérdemelt második helyezése különösen említésre méltó, hiszen a tavalyi teszteken csak a tizennegyedik helyen kullogott.

Ráadásul ebben a kategóriában még a középmezőnynek sem kell szégyenkeznie, hiszen az ide sorolt 185/65 R15 kisabroncsok többsége számos vizsgálati szempont szerint is "ajánlott" minősítést érdemelt ki magának.


A Continental idén lecsúszott a dobogóról

A Dunlop kitűnő nedves tapadási képességeket mutató abroncsa letaszította trónjáról a Continentalt, amelynek TS860-asa az idei teszteken csak a 4. helyen végzett. Zajosságában valamint a jégen nyújtott teljesítményében ugyan elmaradt az élmezőnytől, ám üzemanyag fogyasztás terén még jobban is szerepelt, mint az első három abroncs.

A középmezőny jóval szélesebbé vált ebben a kategóriában és határozottan egységes, "megfelelő" képet mutatott.

Elégségessel a Sava Eskimo S3+ némileg lecsúszott a középmezőnytől, száraz úton nyújtott teljesítménye miatt.

Elégtelent a kisautó abroncsok között ketten kaptak, a Toyo Snowprox S943 és a Davanti Wintoura, azonban a kisteher gépjárművekkel szemben nekik még itt is voltak "jó" eredményeik, például jeges útviszonyok között, így ez az eredmény összességében is összehasonlíthatatlanul jobb, mint a 205/65 R16C-s mezőnyé.

Ahogy korábban, most is zölddel és pirossal jelöltük a táblázatokban a legjobb és legrosszabb eredményeket, valamint félkövérrel kiemeltük azokat a pontszámokat, amik miatt leminősítettek egy-egy gumiabroncsot.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!