ADAC nyárigumi teszt 2019: a gyártók a gazdaságossági szempontokat helyezték a biztonság elé?
A 2019-es nyári gumik tesztelésénél az ADAC csapata idén a 185/65 R15 H-s valamint szokatlan módon a kisbuszokon, valamint kisebb áruszállítókon használatos, 215/65 R16C-s abroncsok közül válogatott.
A tesztek során 0,5-5,5 között pontozták az abroncsokat a Bridgestone olaszországi központjában száraz aszfalton, illetve a Continental németországi bázisán nedves úton vizsgálva a gumik tapadását, kezelhetőségét, zajosságát valamint kopási mutatóit. Az adott gumi érdemrendje annál jobb, minél kisebb pontszámot kapott a teszt során.
A száraz aszfaltos próbák során kiemelten vizsgálták a gumik produkálta egyenesfutást, az oldalvezető képességet, a kanyarstabilitást, vészfékezés során a féktávot 100 km/h-ról fékezve, valamint nedves úton a 80 km/h-ról történő vészfékezés során hozott féktávot, az aquaplaninget és a kezelhetőséget a handling-pályán.
215/65 R16C
Idén a száraz pályán a Vredesteinhez tartozó Apollo Altrust okozta a legnagyobb pozitív meglepetést a tesztek során vizsgált 215/65 R16C-s gumik közül. Ezek főleg kisbuszokon-, valamint az olyan kisáruszállítókon használatosak, mint a Ford Transit, Volkswagen Transporter.
Mögötte kicsivel a Goodyear, Pirelli, Nokian, Continental négyese végzett, a sor legvégén viszont idén olyan márkák kullognak, mint a Kléber Transpro, vagy épp a Hankook Vantra LT.
A nedves utas tesztek a 215/65 R16C-s abroncsok esetén azonban egyértelműen katasztrofálisan sikeredtek. A legjobb eredmény is csak közepes, így nem nevezhető igazán jó szívvel győztesnek a két dobogós, az Apolló és a Continental.
Kilenc mintázat, köztük a Michelin Agilis+, a Hankook Vantra LT-je és a Semperit Van-Life 2-je is olyannyira rossz eredménnyel zárt a nedves utas próbákon, hogy összértékelésük is elégtelen lett, a sereghajtó Hankook valamint a Kléber 5,5-ös nedves úton produkált végeredménye pedig egyenesen lesújtó.
A Multivan tesztautója számára az optimális fogyasztást és a legcsendesebb futást is egyaránt a Nexen Rodian CT6-ja produkálta. Zaj tekintetében még a Kumho bizonyult kimondottan jónak, a többi abroncs azonban közepessel végzett.
Kopásállóság terén azonban csupa jó és kiváló minősítéssel sorakoznak az abroncsok, a Goodyear, a Maxxis, a Falken, a Michelin, valamint a Fulda és a Sava is kiemelkedő, 0,5-ös pontot hozott, mintha a gyártók egyöntetűen a gazdasági szempontokat helyezték volna a biztonság elé.
Ugyan a szállítmányozásban lényeges elem a költséghatékony működtetés, de legalább ennyire fontosnak kellene lennie a közúti biztonságnak is, amely terén a 2019-ben tesztelésre kiválasztott 215/65 R16C-s abroncsok szinte már minősíthetetlennek bizonyultak.
185/65 R15
A főleg olyan kisautóknál, mint a Fiat Panda, Opel Corsa, Renault Clio vagy épp a Seat Ibiza és néhány kompaktnál gyakori 185/65 R15-ös gumi kategória esetében 16 kiválasztott abroncsgyártó termékeit tesztelték 2019-ben az ADAC szakemberei.
Idén a próbák során mindössze két kisautókra való abroncs a Bridgestone Turanza T005 és a Firestone Roadhawk nyújtott száraz úton kiváló teljesítményt. Ugyan mögöttük igen sok gumi ért el jó minősítést, de hatan még szárazon is csak közepest kaptak, többek között olyan neves gyártó terméke is, mint a Michelin CrossClimate+ abroncsa, amely 2,6-os összértékeléssel a 7. helyre szorult.
Nedves úton négy neves gyártó abroncsa ért el jó besorolást: a Bridgestone Turanza T005, a Vredestein Sportrac 5, a Michelin CrossClimate+ és a Continental PremiumContact 5. A többi számára azonban a nedves útviszonyok komoly nehézséget jelentettek, így csak közepesre vizsgáztak.
Összesítésben 185/65 R15-ös gumi kategóriában, abszolút első helyen végzett a szárazon és nedvesen is jól teljesítő Bridgestone Turanza T005 2,0 pontösszesítéssel, kiegyensúlyozott teljesítménye folytán jó minősítést kapott.
Egy tizeddel mögötte a Vredestein Sportrac 5 végzett, amely tartósságában, kopásállóságában ugyan megelőzte az első helyezettet, ám tapadásban gyengébben produkált a Bridgestone-nál. A Firestone azonban hiába hozott száraz úton kiváló eredményt, összesítésben visszaszorult a középmezőnybe, az ötödik helyre.
A többi gyártó terméke a "futottak még" középmezőnyben végzett, a Mihelin CrossClimate + száraz úton és a Goodyear EfficientGrip Performance nedves úton nyújtott produkciója is mondhatni csalódás volt.
Bár az összesítésben harmadik helyre befutó Michelin és az utolsó Linglong Green-Max HPO10 is közepes értékelést kaptak, lényegesek a pontértékbeli különbségek, különösképp kopásállóság terén.
A legcsöndesebb 185/65 R15 méretű guminak a Giti GitiSynergy E1 abroncs bizonyult, leghangosabb produkciót pedig a Bridgestone, a Goodyear valamint a Firestone mintázata nyújtotta.
A tesztautó fogyasztása a Maxxis Mecotra 3-mal alakult a legkedvezőbben, Firestone Roadhawk-ja azonban úgy tűnik, mindamellett, hogy jól tapad száraz úton, magas fogyasztási értékeket is eredményez.
Kopásállóság terén még mindig a Michelin az etalon, ugyanis a CrossClimate+ amellett, hogy egész jól tapadt száraz és nedves úton, lassan is kopik.