2015 hideg hónapjaira: itt az ADAC idei téligumi-tesztje
Emlékszünk még azokra az időkre, amikor az ADAC-nál érezték úgy magukat, mint most a Volkswagennél? Nem, ugye? Vagy csak dereng...
2014-ben, egy hideg januári napon derült ki, hogy a német autóklub egy kicsit rákozmetikázott a teszteredményekre. Európa legnagyobb autóklubja egy kicsit bizonytalannak érezte magát a Sárga Angyal-díj kapcsán, ezért Isten ujját játszva kihozta a Golfot a németek kedvenc autójának.
Persze az is volt, csak épp nem 34 ezer szavazatot kapott a típus, hanem csak 3409-et. Igen, tudjuk, szegény Golfnak borzasztóan szüksége volt erre, mert máshol nem árad felé az önbizalomcunami.
A kérdés persze a következő: befolyásolja ez bármennyire is a hozzáállásunkat, amikor 2015 őszén elkezdjük bogarászni az ADAC legújabb listáját az idei tél gumiabroncsaival kapcsolatban? A válasz: nem!
És, kérem, ez a lényeg! A német autóklub gumitesztjei ugyanis nem ok nélkül számítanak referenciaalapnak. A német precizitás itt végre kijön, és hirtelen senkit nem érdekel, hogy a Golf nem "annyira" lett győztes egy mellékes szavazáson.
Az alapok: 165 és 205, mint tavasszal is
Sokszor leírtuk már, most is ezt kell tennünk: az ADAC idén a 165/70 R14 és a 205/55 R16 kategóriában vizsgálta meg a gyártók gumiabroncsait, mert a kíváncsiság ebben a témában életeket menthet.
A versenyben részt vett a gumigyártók apraja-nagyja, ahogy minden évben: a Goodyear, a Michelin, a Pirelli, a Continental, a Bridgestone, a Dunlop, a Falken, a Fulda, és még sorolhatnánk.
Az összes résztvevő gyártó abban reménykedett, hogy a nagyon jó, a jó, a kielégítő, a megfelelő és a hiányos osztályzatok közül a lehető legjobbat kapja majd.
A végeredmények kihirdetésekor az ADAC-nál a szokásosnál is nagyobb hangsúlyt kapott a gumiabroncsok kiegyensúlyozottsága (az például nem elég, ha halk egy gumi, lehetőleg ne legyen hosszú a féktávja sem), vagyis jó minősítést csak azok kaphattak, akik minden kritériumban megfeleltek az autóklub által támasztott követelményeknek.
Ugyanez vonatkozott a "hiányos" kategóriára is, amit akkor lehetett elkerülni, ha a gumi nem kapott minimális pontszámokat egyetlen szempontnál sem. Az ADAC a következőket vizsgálta: száraz úton (15%), nedves úton (30%), havas úton (20%), jeges úton (10%) való teljesítmény, zaj és kényelem (5%), üzemanyag-fogyasztás (10%) és kopásállóság (10%).
Kijön a 100%? Nálunk igen...
165/70 R14
A városi kisautók kategóriájában 16 téli gumit teszteltek idén az ADAC munkatársai, és végül három márka örülhetett, mert ők kaptak "jó" osztályzatot az eredményhirdetés végén.
A
Goodyear UltraGrip 9, a
Michelin Alpin A4 és a
Dunlop Winter Response 2 hasonló teljesítményt nyújtott, hiszen például mindhárman a zaj és kényelem kategóriájában teljesítettek csak kielégítően, a többinél pedig jól vagy nagyon jól mentek.
Az őket követő "ajánlott" kategóriába kilencen kerültek be (Bridgstone Blizzak LM001, Continental WinterContact TS850, Falken HS449, Uniroyal MS plus 77, Pirelli Snowcontrol 3, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3, Firestone Winterhawk 3). A Matador MP54 megfelelő lett, vagyis csak egy kicsit kullog a kilenc említett téli gumi mögött.
Rájuk is jellemző, hogy a zaj és kényelem terén ugyanúgy teljesítenek, de ehhez hozzájön még az is, hogy a fogyasztás és kopásállóság terén viszont mindegyik jó eredményt futott.
És akkor jöjjön a szégyenkategória: "hiányos" lett az Aeolus Snowace AW02, a Linglong Green-Max Winter HP és a Mentor M200. Nedves úton mind a három botrányosan viselkedett, és nem volt jobb a helyzet száraz úton sem. Csak kicsit kielégítő, hogy fogyasztásuk és a kopásállóságuk jó vagy nagyon jó.
A királykategória: 205/55 R16
A méret, ami számít, vagyis a 205/55 R16-os az, ami az olvasók nagyobb részének felkelti a kíváncsiságát, és ezt nem is csodáljuk. Az egyik leggyakoribb méret ez, ami ráadásul érdekes eredményeket is hozott.
20 téli gumit teszteltek, de még így is kimaradtak nagy nevek, mivel a gyártóknál még javában folytak a fejlesztések, amikor az ADAC tesztelésre hívta a gumiabroncsokat.
Jó és rossz hír egyben az, hogy a 20-ból 17-en kerültek az "ajánlott" kategóriába, és csak egyetlen téli gumi szorult arra a bizonyos szégyenpadra (az Avon Ice Touring ST "nem ajánlott" lett, lelkük rajta). Ez jó hír, mert a téligumik nagy része biztonságosnak mondható; rossz hír viszont, mert kevés az igazán kimagasló téli gumi. Valószínűleg ebben közrejátszik az, hogy sokan maradtak távol.
A két büszke a
Continental WinterContact TS850 és a
Yokohama W.drive V905 lett, ők egy kicsit zajosak, de minden más szempontnál jól vagy nagyon jól futottak.
És akkor az "ajánlottak" bő csoportja (vagyis a tesztelt téli gumik 85 százaléka): Goodyear UltraGrip 9, Nokian WR D3, Bridgestone Blizzak LM001, Falken HS449, Vredestein Snowtrac 5, Firestone Winterhawk 3, Fulda Kristall Control HP, Barum Polaris 3, BF Goodrich g-Force Winter, Michelin Alpin 5, Sava Eskimo HP, Semperit Spped-Grip 2, Kumho Wintercraft WP51, Viking Snowtech II, Kleber Krisalp HP2, Toyo Snowprox S953.
Hölgyeim és Uraim, akkor lehet válogatni!
Egy érdekesség végére...
... mert ha nem számolnánk be erről, akkor hiányérzetünk lenne nekünk is.
Említsük meg, hogy bár nagy volt a várakozás vele kapcsolatban, sok szakembert meglepett, hogy az ADAC idei téligumi-tesztjén nem szerepelt a
Michelin CrossClimate-je, ami ugyebár "minden időjárási körülményben" helyt áll.
A CrossClimate ugyebár egyfajta négyévszakos gumi, bár a Michelin igyekszik másképp kommunikálni ezt, nehogy a gumiabroncsot összekössék a típussal szemben megfogalmazott hátrányokkal. A CrossClimate-ről azt mondják, hogy az az első nyári abroncs, ami télen is használható: száraz és nedves felületen is jól tapad, valamint innovatív és egyedi futómintázattal bír.
Ki tudja, talán az ADAC sem tudott mit kezdeni ezzel az újdonsággal, ezért maradt ki a tesztből; tegyük hozzá, mi sajnáljuk.