Idén is tesztelt az ADAC: Vajon melyik a legjobb nyári gumi?
A Német Autóklub, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) immáron több évtizede hasonlítja össze rendszeresen a téli és a nyári gumikat, hogy ezzel is segítse az autósokat, akik az így készült statisztikák alapján könnyedén megtalálhatják a számukra megfelelő árat és minőséget.
Az ADAC tesztjei kiváló támpontként szolgálnak, és segítségükkel megállapítható, hogy melyik a legbiztonságosabb, a legmegbízhatóbb vagy épp a legcsendesebb abroncs. Erre presztízs hivatkozni, ezért nemcsak a fogyasztók, hanem a gyártók is nagyon várják az éppen aktuális eredményeket, ami a 2015-ös nyári gumik kapcsán azért meglepett néhány szakértőt.
A tavalyihoz képest annyi érdekesség már mindenképp történt, hogy a Continental és a Michelin javított a 2014-es eredményekhez képest, amikor is a csak a középmezőnybe fértek be, ráadásul a legfontosabb méretosztályban szinte csak ismeretlen márkákat tudtak megelőzni. Persze a statisztika emellett is tartalmaz különlegességet, ezért érdemes végigvenni, a márkák hogy teljesítettek a nem hivatalos versenyen.
Új teszt, új lehetőségek
Senkit ne tévesszen meg az, hogy az ADAC épp egy kisebb válság kellős közepén van, mert egy közönségdíjas szavazáson kicsit feljebb tornászták a számokat, hiszen a gumiteszt és a Sárga Angyal-díj azért nem eshet ugyanabba a kategóriába.
Az évtizedes hagyományokkal rendelkező felmérés valószínűleg sosem fontosabb a Német Autóklub számára, ezért talán annyi apait és anyait adtak bele a mostani tesztbe, mint talán még soha. Ráadásul korábban független szakértők jelentették ki, hogy bármennyire is szerettek volna fogást találni az ADAC grabancán, a saját teszteknél nem igazán találtak objektív eltérést. Ebből kiindulva elfogadhatjuk, hogy amit most és korábban láttunk, abban nincs cizellálás, az az eredmény maga a megtestesült valóság.
Éppen ezért volt fontos a mostani felmérés a Continental-nak és a Michelin-nek, hiszen tavaly a két csúcsmárka igencsak messze volt az élmezőnytől, oda pedig csak nagyon kemény munkával lehet visszakerülni. Nos, a legfontosabb méretosztályban ez végül mindkettejüknek sikerült, ezért csak dicsérni lehet a fejlesztőket.
2015: nyári gumi
Az idei nyárigumi teszt kapcsán sem változtattak a németek, és két osztályban összesen 35 abroncsmodellt vetettek össze. A kisautós (
185/60 R14) és a kompakt-középkategóriás (
205/55 R16) verseny ráadásul a hírek szerint nagyobb stábot és valamivel izmosabb büdzsét is kapott, hiszen az ADAC-nak volt mit bizonyítania a tavalyi balhé miatt.
A hagyományoknak megfelelően a németek megmérték, hogy az adott abroncs miképp viselkedik száraz úton és nedves úton, hogy milyen zajszinten működik, hogy milyen a kopása, és hogy mekkora az autó üzemanyag-fogyasztása. A Német Autóklub végső értékelésében a száraz úton mutatott jellemzők és a kopás 20-20 százalékos, a komfortszint és a fogyasztás pedig 10-10 százalékos súllyal bírt; a legnagyobb hangsúlyt a nedves úton való viselkedés jelentette a maga 40 százalékával.
Volt azonban a tesztnek egy újdonsága is, hiszen az ADAC és a Warentest Alapítvány most először volt kíváncsi egy-egy márkának nemcsak a hagyományos, hanem az eco abroncsaira is. Ezen a téren a szakik arra a megállapításra jutottak, hogy az eco abroncsok azért még igényelnek némi kompromisszumot (leginkább a kényelem terén), de itt már érdemes áttérni a konkrétumokra, lássuk tehát a végeredményeket.
Kisautós kategória, 185/60 R14
A 185/60 R14-es méretben a Continental akkorát hajrázott, hogy végül a cég egy aranyéremmel tette jóvá a tavalyi bakit: a
Continental PremiumContact 5 jól teljesített az utakon, és csak a zajszintje maradt el a várakozásoktól, viszont az összesített eredmény így is elég volt az első helyhez.
A második
Goodyear EfficientGrip Performance a száraz utak királyának bizonyult, viszont a komfortérzetet nem növeli a csupán kielégítőre vizsgázó zajszintes osztályzat; ez utóbbi kategóriában a Goodyear az egyik legrosszabb lett idén.
Szépen teljesített még a
Nokian Line is, amely a kopás és a fogyasztás mellett a száraz úton is ügyes volt, így be tudott csúszni a Vredestein, a Hankook, a Firestone és a Hankook elé. A szégyenpadra ezúttal a Pirelli került, amely a Cinturato P1 Verdével csak a tizedik helyre volt elég, és még a Goodyear-hez tartozó Sava is megelőzte. Felfelé jövő tendenciát mutat a kínai Infinity (rögtön a Pirelli után helyezkedik el most), miközben a Matador sajnos beragadt az utolsó pozícióba.
Kompakt-középkategória, 205/55 R16
Persze sokakat inkább a 205/55 R16-os kategória érdekelt, mivel ez számít az egyik legfontosabb méretosztálynak. A Continental és a Michelin háza táján is valószínűleg erre a versengésre készültek jobban, végül pedig az utóbbi nyerte meg a 205-ösök csatáját.
A
Michelin Primacy 3 nagyon jól teljesített a száraz úton, a kopása ideális, valamint a zajszinttel sem volt nagy baj, így a márka egyeduralkodóként emelhette magasba az első helyért járó képzeletbeli trófeát.
A második helyre a Goodyear EfficientGrip Performance gurult be, stabilan jó mutatói könnyedén hozták el az amerikai abroncsgyártónak az ezüstérmet. A harmadik Continental PremiumContact 5 száraz úton felvette a versenyt a Michelin-nel, nedves úton pedig egyenesen meg is előzte a nagy riválist. A Continental mögött ott loholt a Dunlop és a Pirelli.
Külön érdekesség ugyanakkor, hogy az eco abroncsok hogyan teljesítettek, hiszen az aranyérmes Michelin Primacy 3 zöld alternatívája, az Energia Saver+ a középmezőnybe szorult, és még a Continental-nak sem sikerült a nagy áttörés (hátulról a hatodik). Ez a kategória valószínűleg komoly átalakulásokon fog átmenni az elkövetkező évek során, ezért érdemes türelmesnek lenni vele, viszont most az a konklúzió, hogy némi fogyasztási előnyért nem célszerű biztonsági kompromisszumot vállalni.