ADAC téli gumi teszt: Melyiket válasszuk, ha itt az idő?
Lassan itt a zimankó, és sutba lehet dobni az eddig használt nyári abroncsokat. Ha szerencsénk van, akkor otthon a garázsban egy komplett téligumi szett várja, hogy ismét használatba vegyük, más esetben fontos döntést kell hoznunk: melyik gyártót, és annak melyik gumiját válasszuk.
Ilyenkor érdemes kicsit tájékozódni, és utánanézni, hogy hol érhetjük el a legjobb ár/érték arányt. Az ADAC - azaz a német autóklub - minden évben számtalan tesztet végez, ami jelentősen megkönnyítheti a választást.
Az ADAC évente közel kétezerféle gumiabroncsot vásárol meg, névtelenül. A skála igen széles - az alacsonyabb árú termékek ugyanúgy bekerülnek a körbe, mint a legnagyobb márkák. A téli gumik esetében a teszteket száraz és nedves úton, valamint havon és jégen egyaránt elvégzik, ami így igen átfogó képet ad az abroncs tulajdonságairól.
Az idei évben a német autóklub csupán 28 téli gumit tesztelt, két méretben, és ezek közé ezúttal gyengébb minőségű gyártmányok is bekerültek. A
175/65 R14 méretosztályt, amit kisautók használnak, egy Ford Fiestával, a
195/65 R15 méretet pedig VW Golffal tesztelték. Megvizsgáltak még négy évszakos abroncsokat is, de aki télen és nyáron egyaránt sokat használja az autóját, annak célszerűbb külön téli és nyári szetteket beszerezni, és azokat félévente váltogatni.
Az értékelést összesen hét szempont alapján végezték, ez adta ki a végleges eredményt. A szempontok a következőek voltak: száraz úton mutatott jellemzők (15), nedves úton tapasztalt jellemzők (30), havas körülmények közötti teljesítmény (20), jégen mutatott tudás (10), zajszint (5), üzemanyag-fogyasztás (10), és végül a kopásjellemzők (10). Zárójelben az szerepel, hogy ezek a szempontok mekkora súllyal estek latba a végső elszámolásnál.
175/65 R14 téligumik
Ezek alapján a szempontok alapján a 175/65 R14 méretnél négy gumi kapott jó minősítést. A győztes a Continental
Continental WinterContact TS850 lett. Ez az abroncs szerepelt legjobban a nedves úton, és mivel ez a tulajdonság 30%-ot nyom az összesítésben, talán nem is csoda az elsőség. A teszt második helyét a
Dunlop Winter Response 2 szerezte meg. Ennél a modellnél a fogyasztás bizonyult igen jónak, a többi kategóriában nem volt kiugróan jobb vagy rosszabb, mint a versenytársai. A harmadik helyet elcsípő Michelin Alpin A4 mintha nem is kopna, igaz viszont, hogy ez találtatott a legzajosabbnak az első négy helyezett közül. Az ugyancsak jó minősítést elért
Firestone Winterhawk 3 pedig szintén a fogyasztás terén mutatott föl erényeket, és talán az sem elhanyagolható szempont, hogy az ára jóval kedvezőbb, mint a hasonlóan szerepelt Dunlopé.
Ajánlott minősítést nyolc gumi kapott. Az Esa-Tecar Super Grip 7+ hazánkban nem kapható. A
Fulda Kristall Montero 3 havas úton a legjobb eredményt hozta csak a futásteljesítménye miatt nem tudott előrébb kerülni. Ugyanez elmondható a Vredestein Snowtrac 3-ról is, mely a komfortja miatt ragadt a középmezőnyben. A
Pirelli Snowcontrol Serie 3 sajnos száraz úton elmarad a prémium márkáktól elvárt színvonaltól. A Sava Eskimo S3+ annak ellenére, hogy a Fuldával karöltve a legjobb volt havas úton, nedves úton nem szerepelt túl kiemelkedően. A Hankookot jól ismerhetjük televíziós reklámokból, egy kedvelt márkáról van szó, de ennyi pénzért, vagy egy kicsivel olcsóbban jobb tulajdonságokkal rendelkező abroncsot is beszerezhetünk.
Két gumiabroncs kapott rossz minősítést, a Cooper WM-SA2 és a Star Performer SPTS, ezeknél az elért "eredmények" magukért beszélnek.
195/65 R15 téligumik
Lássuk, mi a helyzet a nagyobb méretnél, a 195/65 R15-nél. A győztes ebben a kategóriában is a Continental WinterContact TS850. A havas úton nyújtott teljesítménye, valamint a fogyasztás és a kopás terén mutatott jellemzők juttatták az első helyre, de száraz úton is jól szerepelt, vagyis szinte az összes kategóriában verhetetlen.
Bridgestone és a Michelin új mintázattal jelentkeztek az idén. A
Bridgestone Blizzak LM001 nedves úton bizonyult verhetetlennek, sőt, a zajszintje is elég jó, nem meglepő tehát, hogy jó minősítést ért el. Jó minősítést kapott még továbbá a
Dunlop SP Winter Sport 4D és a
Semperit Speed-Grip 2. A Dunlopnál a fogyasztás érdemel említést, míg a Semperit ugyan egyik tulajdonságban nem emelkedik ki, de kiegyensúlyozott, minden paraméterben jó eredményeket tudhat magáénak.
Ajánlott minősítést a nagyobb méretnél hét gumiabroncs tudhat a magáénak. A
Michelin Alpin 5-ön, ami a hetedik helyet csípte el, a száraz út fogott ki, de télen talán nem is ez a legfontosabb. Az Uniroyal MS plus 77 a Semperit-hez hasonlóan kiegyensúlyozott teljesítményt mutat, csupán komfortban gyengébb annál. A
Yokohama W.drive V905 száraz úton használható a legjobban, és a fogyasztása is barátságos, nedves úton viszont sajnos nem jeleskedik. A nyolcadik helyre sorolt Hankook Winter I’cept RS nedves és havas úton is képtelen lépést tartani a legjobbakkal, az utána következő Pirelli Snowcontrol Serie 3 teljesítménye pedig száraz úton hagy maga után kívánnivalókat. A dél-koreai
Kumho WP51 WinterCraft-ot futásteljesítménye juttatta a tizedik helyre, a Kleber Krisalp HP2, ami a Michelin család második márkája, pedig zajos, és a nedves úton vérzett el.
Feltételesen ajánlott minősítést egyetlen abroncs kapott, a Matador MP92 Sibir Snow, ugyancsak a nedves úton nyújtott teljesítménye miatt, a futottak még kategóriát pedig ketten "erősítik": a Infinity Winter Hero INF 049 és a Achilles Winter 101.
195/65 R15 négyévszakos gumik
Ha spórolni akarunk, mert nincs pénzünk félévente átszereltetni az évszaknak megfelelő gumikat, akkor az ADAC most a segítségünkre siet, hiszen négyféle négyévszakos abroncsot is teszteltek az idén.
Összességében azt lehet mondani, hogy ezek az öszvérek sem télen, sem nyáron nem nyújtanak jó teljesítményt. Száraz úton kifejezetten rosszul szerepeltek, de nedves és havas úton sem spílerek. Ha tehát egyformán sokat használjuk télen és nyáron is a gépjárművünket, akkor mindenképpen érdemes beruházni, és téli és nyári szettet is beszerezni.